استانداردها را اطلاع دهد و در ثانی مشخص کند این مجموعه را مستقلاً ایجاد کرده است یا به موجب قراردادی با کشور یا کشورهای دیگر.
ب- در صورتی که عضوی مذاکره برای انعقاد موافقتنامه دو یا چندجانبهای را آغاز کند که در آن شناسایی صورت میگیرد، باید شروع مذاکره برای چنین قراردادهایی را فوراً و هرچه زودتر به اطلاع شورای تجارت خدمات رساند تا اعضای دیگر فرصت کافی جهت نشان دادن تمایل خود جهت شرکت در مذاکرات را قبل از اینکه مذاکرات مزبور وارد مرحله اصلی شود داشته باشند.
ج- قبول ضوابط شناسایی جدید یا تغییرات قابل توجه در ضوابط شناسایی موجود را فوراً به اطلاع شورای تجارت خدمات خواهد رساند و توضیح خواهد داد که آیا ضوابط مزبور بر موافقت نامه یا ترتیبات از نوع مذکور در بند ۱ مبتنی هستند یا نه. به عنوان مثال اگر کشوری تصمیم گرفته است که استانداردهای موجود خود را کنار بگذارد و یک مجموعه استاندارد بینالمللی را در موضوعی خاص به رسمیت بشناسد، باید این تغییرات را اطلاع دهد، ضمن آنکه باید مشخص کند این شناسایی را بطور مستقل انجام میدهد یا در نتیجه یک قرارداد.
برای آنکه معیارهای شناسایی ضابطه مند گردیده و مبتنی بر معیارهایی استاندارد و یکسان باشد بند ۵ ماده ۷ اشعار می دارد که حتی الامکان تایید باید مبتنی بر معیارهای متقابلاً مورد توافق باشد. اعضا در موارد مقتضی با سازمان های بین دولتی یا غیر دولتی مربوط، در جهت وضع و قبول استانداردها و معیارهای بین المللی مشترک برای شناسایی و استانداردهای بین المللی مشترک برای استفاده در خدمات، فعالیت های اقتصادی و حرفه های مربوط، همکاری خواهند کرد. یکسان سازی استانداردها یا به عبارتی جهانی سازی آن موجب سرعت بخشیدن به جریان تجارت از طریق کاهش تشریفات رسیدگی می گردد. از سویی با تحقق این امر، کیفیت انجام فعالیت هایی که نیازمند تجربه و مهارت های ویژه ای می باشد در میان کشورهای کمتر توسعه یافته، افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
۳-۳- تعهدات خاص
دسته دوم از تعهدات مندرج در گاتس، تعهدات خاص میباشد. این گروه از تعهدات، برخلاف تعهدات عام از قبل مشخص نیستند؛ بلکه طی جدولی موسوم به جدول تعهدات خاص یا جدول ملی که هر کشور آن را تهیه میکند، تعیین میگردد. تعهدات خاص، شامل تعهدات دسترسی به بازار، رفتار ملی و تعهدات اضافی میشود. میزان تعهد هر کشور برای دسترسی به بازارهایش در جدول تعهدات خاص تعیین میگردد. لکن از آنجا که گاتس، همچنانکه در مقدمه آن نیز ذکر شده است، به دنبال دستیابی به سطوح بالاتر آزادسازی میباشد، اعضا باید تدابیری اتخاذ کنند تا به تدریج، دسترسی به تمام بخشهای خدماتی امکان پذیر گردد. تعهد رفتار ملی، یکی از پایههای اصل عدم تبعیض در سازمان جهانی تجارت است. در پایان، اعضا میتوانند چنانچه مایل به قبول تعهداتی اضافه بر تعهدات اجباری گاتس باشند، آن را تحت عنوان تعهدات اضافی، در جدول تعهدات خاص خود ذکر کنند. جدول تعهدات خاص هر کشور متقاضی عضویت در سازمان جهانی تجارت، توسط سایر اعضا مورد بررسی قرار میگیرد.
۳-۳-۱- دسترسی به بازار
دسترسی به بازار به مجموعه اقدامات و شرایط تحمیل شده از سوی دولت اطلاق میگردد که تحت آن شرایط، یک محصول(کالا یا خدمات) میتواند به گونهای غیر تبعیضآمیز وارد کشور شود (طیار،۱۳۸۸: ۳). در حوزه دسترسی به بازار، سه موضوع تعرفهای کردن موانع غیر تعرفهای، کاهش معادل تعرفهای در یک دوره زمانی مشخص و ایجاد تضمین مناسب برای حداقل دسترسی مورد توجه قرار گرفته است (گیلانپور،۱۳۸۰: ۶۸). با این حال، نظام تعرفه برای کنترل واردات و صادرات کالاها مناسب است و در مورد خدمات قابل اعمال به نظر نمیرسد. از این رو گاتس محدودیتهایی را برای دسترسی به بازار برشمرده است که با خصوصیات این محصولات تناسب دارد.
موافقت نامه خدمات در اصول کامله الوداد و رفتار ملی مقرر کرده است تا هر عضو… رفتاری را در مورد خدمات و عرضه کنندگان خدمات هر عضو دیگر در پیش خواهد گرفت که از رفتار متخذه در مورد خدمات و عرضه کنندگان خدمات مشابه هر کشور دیگر نامطلوب تر نباشد و نیز هر عضو… رفتاری را در مورد خدمات و عرضه کنندگان خدمات هر عضو دیگر… اتخاذ خواهد کرد که از رفتار متخذه در قبال خدمات و عرضه کنندگان خدمات مشابه داخلی نامطلوب تر نباشد. موافقت نامه در ماده ۱۶ تحت عنوان دسترسی به بازار نیز مجدداً رفتار نامطلوب تر را منع نموده است. بر اساس این ماده درخصوص دسترسی به بازار از طریق روش های عرضه تعیین شده در ماده ۱ ( از قلمرو یک عضو به قلمرو عضو دیگر، در قلمرو یک عضو به مصرف کنندگان خدمات هر عضو دیگر، توسط عرضه کننده خدمت یک عضو از طریق حضور تجاری در قلمرو عضو دیگر، توسط عرضه کننده خدمت یک عضو از طریق حضور اشخاص حقیقی یک عضو در قلمرو هر عضو دیگر)، هر عضو رفتاری را در مورد خدمات و عرضه کنندگان خدمات اعضای دیگر در پیش خواهد گرفت که از رفتار مقرر بر اساس ترتیبات، محدودیت ها و شرایط مورد توافق و تعیین شده در جدولش، نامطلوب تر نباشد.
به موجب بند ۲ ماده ۱۶ یک عضو در بخش هایی که تعهداتی در خصوص دسترسی به بازار تقبل می شود، مجاز نیست موارد ذیل را اتخاذ کند یا ادامه دهد مگر اینکه در جدولش آن را درج کرده باشد:
۱) برقراری محدودیت هایی در مورد تعداد عرضه کنندگان خدمات، چه به صورت سهمیه های عددی، انحصارات، عرضه کنندگان انحصاری خدمات یا در قالب الزاماتی ناشی از یک معیار نیازهای اقتصادی؛ به عنوان مثال آرژانتین نمیتواند به عرضهکنندگان خدمات بانکی یک عضو خاص(مثلاً ژاپن) اعلام کند که تنها ۱۰ شرکت ژاپنی مجاز به فعالیت در این کشور هستند مگر اینکه این محدودیت عددی را در جدول تعهدات خاص خود ذکر کرده باشد.
۲) برقراری محدودیت هایی در مورد تعداد کل عملیات خدمات یا مقدار کل ستانده خدماتی اعلام شده بر حسب واحدهای عددی تعیین شده، چه به صورت سهمیه یا در قالب الزام ناشی از یک معیار نیازهای اقتصادی؛ مثلاً نمیتوان بدون درج در جدول تعهدات، به عرضه کنندگان خارجی خدمات بانکی اعلام کرد که نمیتوانند بیش از مقدار معینی(مثلاً یک میلیارد دلار در سال) عملیات بانکی انجام دهند.
۳) اقداماتی که انواع خاصی از واحدهای حقوقی یا سرمایه گذاری مشترک را که عرضه کننده خدمات می تواند از طریق آنها خدمتی عرضه کند، مقرر می دارند یا ممنوع می سازند؛ مثل اینکه عضوی اعلام کند عرضه کنندگان خدمات گردشگری تنها می توانند تحت عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود فعالیت کنند یا اینکه عرضه کنندگان خدمات بیمه را از فعالیت در قالب شرکت سهامی عام یا خاص منع کند.
۴) برقراری محدودیت هایی در مورد مشارکت سرمایه خارجی از لحاظ حداکثر درصد سهام خارجی یا برحسب کل ارزش یکایک یا مجموع سرمایه گذاری های خارجی مثل اینکه عضوی در شرکتهایی که با مشارکت عرضهکنندگان داخلی و خارجی تشکیل میشود، شرط کند که سهم مشارکت خارجی از حداکثر ۶۰ درصد کل سرمایه فراتر نرود.
بدین ترتیب اعضا مکلف هستند تا طی جدول تعهدات خود محدودیت هایی که جزو موارد فوق باشد را ذکر نمایند و در صورتی که چنین اقدامی صورت نگیرد، اعضا مجاز به اعمال محدودیت نخواهند بود مگر در مواردی که طبق دیگر مواد موافقت نامه بطور استثنا مقرر شده است.
پذیرش قواعد و الزامات سازمان جهانی تجارت توسط دولت های متقاضی الحاق، اگرچه در عمل منجر به آزادسازی بازارها و رفع محدودیت های تجاری می گردد، اما به معنای آزاد سازی بی قید و شرط نمی باشد و کشورها در فرایند عضویت خود در این سازمان ضمن پذیرش آزادسازی های اقتصادی و تجاری و رفع محدودیت های زائد، قادر به برقراری حمایت های معقول از صنایع خود بوده و تعهدات آزاد سازی در سازمان جهانی تجارت برای آنها حداقل سطح آزاد سازی ها است (مرادپور و کمالی اردکانی، ۱۳۸۸: ۱۸-۱۶ ).
کشورهای در حال الحاق ناگزیرند در مورد هر کدام از محدودیت های دسترسی در جدول تعهدات پیشنهادی خود، وارد مذاکره با اعضای گروه کاری شوند و با استدلال های محکم، نیاز خود به حفظ یا اعمال محدودیت مذکور را توجیه نمایند. همچنین هر عضو محدودیت های خود را در اعمال رفتار دولت کامله الوداد، در جدول جداگانه ای به نام جدول استثنائات رفتار دولت کامله الوداد مشخص می کند. این استثنائات عمدتاً مربوط به موافقت نامه های دو جانبه ترجیحی می شود که عضو مذکور با سایر کشورها منعقد کرده است و برای مدت محدودی که معمولا بیش از ۱۰ سال نیست می توانند حفظ شوند. کشورهای در حال الحاق در این مورد نیز نیازمند مذاکره با اعضای گروه کاری برای حفظ یا اعمال استثنائات پیشنهادی خود هستند (زارع و کمالی اردکانی، ۱۳۸۷: ۱۶).
در قوانین ایران، محدویت هایی برای دسترسی به بازار، بطور پراکنده وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود :
الف – در خصوص شیوه سوم عرضه خدمات (حضور تجاری ) میتوان به بند ۷ ماده ۱ آییننامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی مصوب ۱۳۷۸ هیات وزیران اشاره کرد. طبق این ماده، در مواردی که زمینه فعالیت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی، انجام فعالیتهایی باشد که به مجوز از دستگاههای دولتی صلاحیتدار نیاز دارند مثل ارائه خدمات در زمینههای حمل و نقل، بیمه، بانکداری، بازاریابی و غیره، تاسیس نمایندگی خارجی منوط به صدور مجوز سازمان مرتبط داخلی (حسب فعالیت ) است.
ب – در شیوه چهارم عرضه خدمات (جابجایی اشخاص حقیقی ) محدودیت های زیر برای دسترسی به بازار وجود دارد :
• در حوزه استخدام کارکنان خارجی برای عرضه خدمات، به موجب مواد ۱۲۰ و ۱۲۱ قانون کار، اشتغال اتباع بیگانه در کشور منوط به موارد زیر است:
۱. دارا بودن تخصص کافی و آموزش نیروهای داخلی
۲. صدور رواید ورود با حق کار مشخص
۳. صدور پروانه کار مطابق قوانین و آیین نامه های مربوطه و به موجب ماده ۱۲۴ قانون کار حداکثر به مدت یک سال
اشتغال اتباع بیگانه در ایران در قالب پیمانکاران، متخصصین حرفه ای مستقل، نصابان و نگهدارندگان و فروشندگان منوط به صدور روادید و پروانه کار می باشد.
• به موجب مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران، در مناطق آزاد تجاری، نسبت کارگران خارجی نباید از ده درصد کل شاغلان هر منطقه بیشتر باشد. اتباع خارجی که در مناطق آزاد اشتغال دارند ملزم به آموزش کارگران ایرانی هستند. برای بازدید کنندگان تجاری به شرط عدم اشتغال به کار، محدودیتی وجود ندارد (زارع و کمالی اردکانی، ۱۳۸۷: ۲۱).
ایجاد منطقه آزاد تجاری خود به معنای ایجاد دسترسی بدون تعرفه خارجیان به این مناطق است. بند «و» ماده ۳۵ قانون برنامه چهارم توسعه نیز مبادلات کالا بین مناطق آزاد و خارج و نیز

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منابع و ماخذ تحقیق ارزش افزوده، افزوده اقتصادی، ارزش افزوده اقتصادی، ارزیابی عملکرد
دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید