پایان نامه ها و مقالات

فناوری اطلاعات، شهرداری الکترونیک

دانلود پایان نامه

دستگاه‌های اجرائی شهری، تجهیز و ارتقاء سخت افزار و نرم افزار واحدها.
مرحله دوم: ۱ – ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان. ۲- تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات الکترونیکی در واحدهای دولتی و خصوصی. ۳- توسعه آموزش تخصصی به کارکنان دولت و آموزش‌های ویژه شهروندی. ۴- اصلاح نظام مدیریت شهری و رویه‌های سنتی.
مرحله سوم: ۱- ایجاد تعامل اطلاعاتی در بین دستگاه‌های اجرایی. ۲- ایجاد تعامل اطلاعاتی بین شهروندان و دستگاه‌های اجرئی. ۳- تدوین استانداردهای لازم.
مرحله چهارم: ۱- ایجاد سیستم‌های عمومی یکپارچه در سطح ادارات، سازمان‌ها و شرکت ها. ۲- ایجاد تراکنش‌های ویژه به صورت الکترونیکی. ۳- تعامل اطلاعاتی در سطح ملی با دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی. ۴- تعامل اطلاعاتی با جامعه اطلاعاتی جهان به عنوان شهروندان هزاره سوم. (کارمندان شهرداری و شهروندان)

۲-۱۰- مقوله امنیت در شهرداری الکترونیک
به طور کلی، امنیت یکی از بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین مواردی است که به سبب وجود سیستم‌های اطلاعاتی مختلف، امکان دسترسی‌های از راه دور به اطلاعات، اشتراک اطلاعات و وجود داده های محرمانه و حساس شهروندان و کسب و کارها در شهرداری الکترونیک، توجه مدیران و بانیان آن را از یک سو و شهروندان را به عنوان کاربران الکترونیکی این امکانات از سوی دیگر به خود جلب کرده است. در این راستا تدابیر متفاوتی در رده های مختلف دولت مردان، کارشناسان و محققان فناوری اطلاعات از جمله ترویج فرهنگ آشنایی شهروندان با تدابیر امنیتی در فضای الکترونیک و افزایش آگاهی آنان از این مسائل، ایمن سازی بستر فناوری اطلاعات و رعایت استاندارهای امنیتی مناسب، ایمن‌سازی مکان و نحوه نگهداری اطلاعات و طراحی نرم‌افزارها و محیط های ایمن جهت استفاده از امکانات الکترونیکی و اینترنتی و… را می‌توان نام برد. (ناصری، ۱۳۸۷)
از آنجا که مسئولیت بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها و سیاست‌ها و بررسی مسائل امنیتی در شهر الکترونیک، وابسته به دولت‌ها است، لذا این امر در جهت تحقق شهرداری الکترونیک نیاز به توجه و تدابیر ویژه‌ای دارد.
خوشبختانه اهمیت مقوله امنیت در فضای الکترونیکی تا جایی است که در سند راهبردی پیشنهادی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور نیز به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم، بدان پرداخته شده، به گونه‌ای که اقداماتی چون: (ناصری، ۱۳۸۷)
• ایجاد امنیت جامعه، خانواده و اشخاص در استفاده از خدمات الکترونیکی از طریق وضع قوانین مورد نیاز برای حفظ امنیت جامعه، خانواده و اشخاص،‌
• طراحی و به کارگیری سازوکارهای امنیتی و حفاظتی برای حفظ امنیت جامعه، خانواده و اشخاص در فضای الکترونیکی
• آموزش شهروندان به رعایت نکات ایمنی در فضای الکترونیکی
• بهره‌گیری از رمز و کدگذاری به صورت گسترده در راستای صیانت از حقوق شهروندان
• برقراری امنیت فضای الکترونیکی تبادل اطلاعات کشور با استقرار نظام مدیریت و راهبری امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور
• استانداردسازی محصولات و سازوکار امنیت حوزه فناوری اطلاعات
• توسعه و تقویت صنعت بومی امنیت فناوری اطلاعات،
• ایجاد نظام پیشگیری و مقابله با تهدیدات مختلف در این حوزه

بخش سوم: رویکرد الگو برداری
۲-۱۱- مقدمه
هر چند که تجربیات گوناگونی در رابطه با شهرهای مختلف در مورد پیاده سازی شهر الکترونیک صورت گرفته است یا هم اکنون در حال شکل گیری است، ولی نمونه های اندکی در ادبیات جهانی و ایران در این رابطه دیده می شود. در هر حال از آنجا که شباهت ها و سطوح مورد بحث در شهر سازی الکترونیک و مراحل توسعه آن با ایجاد شهرهای الکترونیک مشاهده می شود، بنابراین می توان از برخی از تحقیقات مربوط به شهر الکترونیک، مراحل گسترش و سطوح خدمات ارائه شده در آن ها تعمیم دهی آن به شهر الکترونیک استفاده کرد. از سوی دیگر، رویکرد های مرتبط با پیاده سازی شهر الکترونیک یا گردشگری الکترونیک در مناطق شهری در کشورهای مختلف متفاوت است که علت این امر را نیز شرایط خاص سیاسی و اقتصادی و وضعیت زیر ساخت های فناوری اطلاعات هر کشور و حتی شهر های موجود در آن می دانند. البته شایان ذکر است که سیاست ها و برنامه های پیش بینی شده اولیه جهت ایجاد شهرهای الکترونیک در کشورهای گوناگون می تواند مورد استفاده قرار داده شود و در مرحله تعیین و تدوین خدمات مورد نیاز شهرسازی الکترونیک و معیارها و مولفه های دیده شده در فرآیند برنامه ریزی و طرح ریزی آن ها، می توان این موارد را لحاظ کرد.
لذا در این بخش نمونه های موفق مدل های اجرا شده شهر و شهرداری الکترونیک در چندین شهر مهم دنیا معرفی و مورد مداقه و بازنگری قرار می دهد. ضمنا برخی مدل های موفق ملی هم در این بخش مورد بحث قرار می گیرند.

۲-۱۲- معرفی چند شهر الکترونیکی نمونه در سطح دنیا
بر اساس تحقیقی که در جولای سال ۲۰۰۰ توسط مجله آمریکایی فناوری اطلاعات Magazine wired در بین ۴۶ شهر جهان انجام شده که نتایج براساس جدول زیر در مورد رده بندی شهرهای الکترونیک بدست آمده است.

جدول۲-۱: برترین شهر های الکترونیک جهان در سال۲۰۰۰
رتبه
نام شهر
نام کشور
امتیاز
۱
دره سیلیکون
آمریکا
۱۶
۲
بوستون
آمریکا
۱۵
۳
استکهلم
نروژ
۱۵
۴
هلسینکی
فنلاند
۱۴
۵
لندن
انگلستان
۱۴
۶
رالی-دورهام-چاپل
آمریکا
۱۴
۷
کارولینای شمالی
آمریکا
۱۳
۸
تایپه
تایوان
۱۳
۹
آستن
آمریکا
۱۳
۱۰
تگزاس
آمریکا
۱۳
۱۱
سانفرانسیسکو
آمریکا
۱۳
۱۲
بنگلور
هند
۱۳

۲-۱۲-۱- شهر الکترونیکی بریزبان
بریزبان مرکز استان کوئینزلند و سومین شهر بزرگ کشور استرالیا به شمار می رود و جمعیت آن در حدود دو میلیون نفر است. برنامه ریزی فناورى اطلاعات در شهر بریزبان شامل:
۱) برنامه ریزى استراتژیک: راه اندازی شهر الکترونیکی در بریزبان فرآیندی دو مرحله ای داشت. در مرحله اول، شورای شهر تعامل آنلاین شهروندان با هدف برخط سازی ۸۰ درصد از تعاملات مردم با شورای شهر ( طی ۴-۳ ماه ) را در نظر گرفت. هدف مرحله دوم، دستیابی به شهر یکپارچه از طریق برخط سازی تراکنش های مردم با دولت- در هر دو لایه دولت (ملّی و محلّی) مورد نظر بود. ( مانند خرید دارایی جدید و تأسیس بنگاه جدید )
۲) برنامه هاى عملیاتى: محتوای این شهر الکترونیکی بر وبگاه www.ourbrisbane.com شامل موارد ذیل می گردد:
الف- کسب و کارهای بر خط: از آنجا که اقتصاد شهر توسط بنگاه های کوچک ارتقاء پیدا می کند، مبلغ ۵۰۵۰۰۰ دلار استرالیا به منظور فراهم نمودن زمینه حضور اینترنتی بنگاه ها تخصیص داده شده است که شامل توسعه ابزارهای کسب و کار الکترونیک به وسیله مشارکت شورای شهر با سرویس دهندگان اینترنت، در برقراری حضور برخط بنگاه های کوچک بر روی وبگاه www.ourbrisbane.com است.
ب- ایجاد انجمن های برخط کمک کردن به انجمن های گروهی در حضور بر خط، خلق شبکه های مجازی و تسهیل اجتماعات مباحثه گر.
ج- مالکیت مردمی شهر: هدایت مشارکت و مباحثه مردم به عنوان قسمتی از دموکراسی الکترونیکی، که افراد و انجمن ها را قادر می سازد با صاحب نظران و سیاست گذاران تعامل کنند.
۳) زیرساخت ارتباطى: الف) دسترسی به فناوری: سرویس دهندگان ارتباطات راه دور بر اساس برنامه های شهر، ظرفیت پهنای باند لازم را در دسترس عموم قرار می دهند. البته، سطح دسترسی متفاوت است. به عنوان مثال، منطقه ایتهاکا به دلیل مجاورت با دانشگاه صنعتی کوئینزلند و منطقه صنعتی منصوب به فناوری اطلاعات از دسترسی مناسب تری به اینترنت برخوردار است.
ب) دسترسی قابل حصول: مانند تدارک رایانه شخصی برای کتابخانه های عمومی. این پروژه سخت افزارهای ارزان قیمت را در اختیار افراد قرار می دهد. به عنوان مثال، شرکت رایانه سبز نسبت به فروش رایانه های دست دوم قابل استفاده با قیمت پایین-که امکان استفاده در اینترنت را نیز دارند- به اقشار کم درآمد مردم اقدام کرده است. شکل ۲-۲- معماری درگاه شهر الکترونیک بریزبان را نشان می دهد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ideological، an

شکل ۲-۲: شمایی از پورتال شهر الکترونیک بریزبان

۲-۱۲-۲- شهر الکترونیکی بوستون
شهروندان این شهر می‌توانند با مراجعه به وبسایت این شهر به دامنه وسیعی از اطلاعات که شامل رویه‌های کاری، مرور گزارش‌های رستوران‌ها و اطلاعات گردشگری است، دست پیدا کنند. اولین صفحه سایت این شهر کاربران را به قسمت‌های مختلف سایت بر مبنای اینکه از ساکنان شهر، تاجر یا توریست هستند، هدایت می‌کند. گردشگران می‌توانند در این سایت راجع به اطلاعات تاریخی شهر، محل و ساعت کاری مکان‌های دیدنی و مورد علاقه، اطلاعات لازم را کسب کرده و بهترین مکان‌ها را برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری یادگاری پیدا کنند.
“دادگاه غذایی شهردار” یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سایت است که در اختیارکاربران قرار گرفته و حاوی گزارش بازرسی‌های صورت گرفته از رستوران‌ها در سطح شهر بوستون و همچنین توضیحاتی درباره تخلفات آن‌ها و امتیاز نهایی تعلق گرفته به هر یک است. این رویه باعث شده رستوران‌ها کمتر تخلف کرده و مشتریان نیز رستورانی را که امتیاز بیشتری دارد، انتخاب ‌کنند.
از سوی دیگر این سایت امکان پرداخت قبوض، مالیات و جریمه وسایل نقلیه را از طریق اینترنت و به کمک کارت اعتباری فراهم می‌کند. این وب‌سایت قابلیت سرویس‌دهی بالاتر از یک میلیون نفر در روز را داراست. بر اساس آخرین اطلاعات موجود میزان پرداخت مالیات وسایل نقلیه موتوری نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش داشته و ماهانه به‌طور متوسط سه هزار جریمه از طریق اینترنت پرداخت شده و در طول یک سال شش هزار پرداخت در این شهر به‌صورت برخط (online) صورت گرفته است. جست‌وجوی برخط املاک، منابع و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، فرم ثبت ‌نام رای‌دهندگان، آگهی کار، وسایل گمشده، جست‌وجوی تسهیلات و جست‌وجوی مقبره‌ها، بخش دیگری از امکانات و اطلاعاتی است که این سایت در اختیار شهروندان شهر بوستون قرار می‌دهد. خدماتی که در بوستون به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می شود شامل موارد ذیل می شوند:
۱- جستجوی املاک بر خط ۲- اطلاعات مالیات املاک
۳- تقویم شهری ۴- فرم ثبت نام رای دهندگان
۵- شهر من بوستون ۶- من چه کسی هستم
۷- آگهی کار ۸- دادگاه غذایی شهردار
۹- وسایل گمشده ۱۰- دولت من
۱۱- خدمات آگاه سازی ۱۲- مالیات وسایل نقلیه موتوری
۱۳- تخلفات در موردتوقف در جاهای ممنوعه ۱۴- جستجوی تجارت
۱۵- اطلاعات جواز حیوانات خانگی ۱۶- جستجوی تسهیلات
۱۷- جستجوی املاک شهری مناسب برای توسعه ۱۸- لیست سالیانه ساکنین
۱۹- جستجوی مقبره ها ۲۰- تماس با نماینه شهردار

شکل ۲-۳- نمایی از وبگاه شهر الکترونیکی بوستون را نشان می دهد.

شکل ۲-۳: وبگاه شهر الکترونیکی بوستون

۲-۱۲-۳- شهر الکترونیکی ایندیاناپلیس
سایت این شهر ب
ه‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربر به‌راحتی به قسمت‌های مختلفی از قبیل دولت الکترونیکی، مجمع مجازی، تجارت، گردشگری و کودکان هدایت می‌شوند. بخش دولت الکترونیکی این سایت در پاییز سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد و امکان دسترسی ۲۴ ساعته کاربران را در زمینه پرداخت جریمه‌های اتومبیل، مرور پروژه‌ها و پرداخت برخط مالیات فراهم می‌کند. شهروندان این شهر در بخش مجازی می‌توانند اطلاعات محل سکونت، سازمان‌های شهری و امنیت عمومی را به‌دست آورند و همچنین با وارد کردن نام محل موردنظر خود، تمام اطلاعات لازم را جهت برقراری با آن دریافت کنند. پارک تفریحی اینترنتی و آگاهی از خطرات آتش، مواردی است که در بخش کودکان این سایت قرار داده شده و کارشناسان از این قسمت به‌عنوان ویژگی منحصر به‌فرد سایت نام می‌برند.

۲-۱۲-۴- شهر الکترونیکی لندن
لندن پایتخت کشور انگلیس در زمره شهرهایی است که در طی تلاش های دولت این کشور به سوی تبدیل به پایتخت الکترونیکی گام برمی دارد. افراد و گروه های بسیاری از مناطق مختلف در اجرای این طرح نقش ایفا می نمایند و دولت این کشور را یاری می نمایند. برخی از آنان عبارتند از:
?- دفتر نمایندگی های الکترونیکی: این گروه در تلاش هستند که کلیه احکامی را که دولت با آنها در ارتباط می باشد به صورت الکترونیکی درآورند. کار این گروه سه جریان اصلی را پوشش می دهد:
الف- ارتباط آنلاین با دولت
ب- مقایسه موارد مطرح در این طرح در سطوح بین المللی
ج- سیاست ها، استانداردها و خط مشی ها ( شامل استراتژی استفاده از کارت های هوشمند و امضای الکترونیکی)
?- گروه مدرن سازی: DTL کار این گروه شامل انتقال کلیه خدمات اینترنتی به مسئولین محلی، شامل دولت محلی آنلاین و دست اندرکاران و ایجاد یک پرتال محلی جهت برقراری ارتباط سریع میان مسئولین با دولت های محلی در ارتباط با اطلاعات مربوط به دولت مرکزی است.
گروه های مذکور جهت ایجاد پایتخت الکترونیکی استراتژی های زیر را ارائه نموده اند:
?- دولت الکترونیکی ملی و چهارچوب سیاست ها و استاندارد های آن
?- ایجاد پرتال های آنلاین شهروندی و دروازه ورودی دولتی
?- تبیین چهارچوب استیضاح و یا سوالات رسمی دولت الکترونیکی
?- دولت محلی آنلاین
جهت اجرای موارد فوق گروهی از طرف نخست وزیر انگلستان جهت بررسی توانمندی های سرویس های عمومی شامل سرویس های شهری و دولت های محلی برای انتقال برنامه تجدید نظر دولت، برگزیده شد ند. دایره فعالیت های این گروه در سه ناحیه زیر می باشد:
?- بررسی سرویس های اولیه و توانایی های سازه های موجود
?- شناسایی منابع دارایی جهت بهبود وضعیت سرویس

دیدگاهتان را بنویسید