پایان نامه ها

منبع مقاله درباره کتاب مقدس، قرآن کریم، منابع فارسی، منابع عربی

دانلود پایان نامه

چپ من‌ از آن من نیست که بدهم مگر به کسانی که از جانب پدرم برای ایشان مهیا شده است».294
3- بنابر نص قرآن حضرت عیسی علیه السلام بشارت آمدن پیامبر اسلام را با الفاظی صریح داده‌اند در عهد جدید نیز حضرت عیسی علیه السلام بشارت آمدن شخصی را با الفاظ صریح و با ذکر اوصاف برجسته مطرح کرده‌اند. خارج از بحث‌های واژه شناسی، این نکته از این حیث قابل توجه است که حضرت در عهد جدید اوصافی را بیان کرده‌اند که قابل صدق بر هر کسی نیست و خود این اوصاف می‌تواند محل بحث تقریب‌گرایانه باشد.
4- تشکیل حکومت آن حضرت در قرآن از زبان خداوند جاری شده است البته به این مسئله بصورت صریح اشاره نشده ولی از مفاهیم کلام خداوند که در جای خود بحث شد این جنبه از رسالت حضرت عیسی علیه السلام نمایان می‌شود. در عهد جدید نیز حضرت بارها هم با کلام و هم با رفتار بر این امر تأکید داشته‌اند. ناگفته نماند که همه انبیاء اهداف بزرگی داشتند ولی عدم اقبال مردم و کفران نعمتشان باعث شد که پیامبران در رسیدن به آن اهداف ناکام بمانند. این هدف حضرت نیز به دلایلی محقق نشد و محقق نشدن این امر بر نبود تصمیم آن حضرت برای این کار دلالت ندارد.
5- حضرت عیسی علیه السلام در قرآن مظهر جلال و جمال خداوند است. در عهد جدید نیز ایشان جلال خود را از خداوند دانسته و خواهان جلال خداوندی بوده‌اند. «آیا نمی‌بایست که مسیح این زحمات را بیند تا به جلال خود برسد؟».295 « ای پدر اسم خود را جلال بده!” ناگاه صدایی از آسمان در رسید که “جلال دادم و باز جلال خواهم داد».296
6- حضرت عیسی علیه السلام سلامتی را همان سلامتی روحی بیان کرده‌اند و در عهد جدید نیز با الفاظ «خوشا» به این امر اشاره داشته‌اند.
7- آن حضرت قویا هم تورات را تصدیق کرده‌اند و هم عمل به آن را ملزم ساخته‌اند.
8- ایشان بر اقامه تورات و دین اهتمام داشته و یکی از ابعاد رسالتی خود را اقامه دین و شریعت معرفی‌ کرده‌اند.
9- ایشان هم در قرآن شریعت را اصلاح کرده و برای بنی‌اسرائیل تخفیفی در قالب حلال کردن بعضی از چیزهایی که برایشان حرام بود و هم در عهد جدید با الفاظ «شنیده‌اید» در فصل پنجم متی علاوه بر تأیید احکام شنیده شده در گذشته به لایۀ درونی این احکام نیز توجه کرده و مردم را از ارتکاب این اعمال نیز برحدر داشته‌اند.
10- دعوت به توحید اولین کلام حضرت عیسی علیه السلام در مهد است و شعار او که در عهد جدید بر سر هر موضوعی خدا و ایمان به او را مطرح کرده‌است.
11- رسالت حضرت در قرآن هدایت مردم و در عهد جدید نیز خودشان فرموده‌اند برای گوسفندان گمشده بنی‌اسرائیل آمده‌اند.
وجوه مختص به قرآن
1- حضرت عیسی علیه السلام در گهواره تکلم کرد و رسالت خویش را بیان کرد همچنین تورات را تصدیق کرده خود را بنده خدا معرفی کرد و هرگونه ناپاکی را از خود و مادر مقدسشان رد کرد.
2- آن حضرت رفع اختلاف میان مردم را یکی از وظایف خود دانسته و خود را ملزم به رفع اختلافات مردم می‌دانسته و یکی از شئون رسالتشان نیز همین بوده‌است.
3- دعوت مردم برای اتحاد نیز یکی از شئون رسالت ایشان بود.
وجوه مختص به عهد جدید
1- حضرت عیسی علیه السلام به مردم درباره مسیحان دروغین و انبیاء کذبه هشدار داده‌اند و پیشگویی چنین وقایعی را کرده‌اند.
2- حضرت عیسی علیه السلام در قبال احکام خشک و بی‌روح یهود بر فضیلت انسان تأکید کرده و شریعت را برای به سعادت رساندن انسان معرفی کرده‌اند نه اینکه او را تحقیر کند.
3- دعوت به توبه و آماده شدن برای ملکوت نیز از شئون رسالتی ایشان در عهد جدید است.
4- امیددادن به مردم مأیوس یهود از کارهای ایشان در عهد جدید است.
تمام شئونی که در این پایان‌نامه آمد و مستند به دو متن مقدس قرآن و عهد جدید شد گویای این است که حضرت عیسی علیه السلام دارای دو شأن مشترک نبوتی و رسالتی و همچنین مسیحایی است. و شأن کهانتی ایشان فقط در عهد جدید مطرح شده و در قرآن به این شأن اشاره‌ای نشده است با این کنکاش به نظر می‌رسد حضرت عیسی علیه السلام در دو متن مقدس دارای ویژگیهای مشترکی است که نمی‌توان به راحتی از کنار این وجوه مشترک گذشت و در مقابل دارای بعضی ویژگیهای منحصر به فردی در دو متن مقدس است که در بعضی موارد مانند الوهیت به هیچ روی قابل جمع بین دو متن مقدس نیست.
در پایان لازم است ذکر شود که با صرف نظر از آنچه تابحال نوشته شد ایشان در دو متن مقدس دغدغه‌شان رستگاری انسان است.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه رایگان با موضوعکسب و کار، انکوباتورها، سرفصل دروس، سنجش عملکرد

السلام علی عیسی بن مریم یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیاً

کتاب نامه
منابع فارسی
1. قرآن، ترجمه آقای فولادوند
2. بلاغی، محمدجواد، اسلام آئین برگزیده، مترجم، صفائی، احمد
3. پیشوائی، مهدی، سیره پیشوایان، نشر: موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق تیر، 1389
4. توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، انتشارات سمت،مکان چاپ: تهران، نوبت چاپ: یازدهم، سال چاپ: 1387
5. توماس هٍیل و استیفان تورسون، تفسیر کاربردی عهد جدید، ترجمه آرمان رشدی و فریبرز خندانی ویرایش سارو خاچیکی، چاپ اول سال 2001 میلادی
6. توماس، میشل، کلام مسیحی، ترجمه حسین توفیقی، چاپ سوم، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، 1387ش.
7. جان ناس، تاریخ جامع ادیان، مترجم، علی اصغر حکمت، نشر علمی فرهنگی، سال 1388
8. جوادی آملی، عبدالله، تفسیر ترتیبی تسنیم، ناشر : مرکزنشراسراء، نوبت چاپ : سوم
9. جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن کریم، ناشر : مرکزنشراسراء
10. داود، عبدالاحد، محمد در تورات و انجیل، ترجمه: نیک آئین، فضل الله، تهران، نشر نو، 1361، وزیری.
11. دایره المعارف کتاب مقدس، مترجم؛ آلیس علیائی و بهرام محمدیان، نشر سرخدار، سال 1382
12. راس ئی دان و دیگران، تاریخ تمدن و فرهنگ جهان، ترجمه عبد الحسین آذرنگ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم، سال 1384
13. رامیار،محمود، تاریخ قرآن، انتشارات امیر کبیر،چاپ نهم، سال چاپ 1389
14. زیبائی‌نژاد، محمدرضا، مسیحیت شناسی مقایسه‌ای، انتشارات سروش، تهران، چاپ دوم، 1384
15. سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم، مسیحیت، ناشر آیت عشق، چاپ دوم، سال 1384
16. سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم، یهودیت،نشر آیت عشق، سال 1384
17. سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم، کتاب مقدس، ناشر: آیات عشق، بهار 1382
18. صادقی تهرانی، محمد – بشارات عهدین – انتشارات شکرانه – چاپ 1390
19. صادقی تهرانی، محمد، ترجمان فرقان ( تفسیر قرآن کریم) ، تفسیر سوره‌های انعام، کهف، فصلت، انتشارات شکرانه، چاپ ۱۳۸۸
20. طباطبائی، سیدمحمد حسین، شیعه در اسلام، نشر ادبا، 1390
21. فرهنگ ادیان جهان، ویراستار متن انگلیسی، جان آر. هینلز، ویراستار فارسی، ع. پاشایی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه ادیان
22. قمی، شیخ عباس ،تتمه المنتهی فی وقایع ایام خلفا ناشر: کتابفروشی مرکزی ¨ تاریخ نشر: 1333 مکان نشر: تهران
23. کتاب مقدس ترجمه تفسیری، ناشر انجمن کتب مقدسه، سال 1995
24. کتاب مقدس، ترجمه قدیم، انتشارات ایلام 2007
25. مستر هاکس، قاموس کتاب مقدس،انتشارات اساطیر، چاپ دوم، سال چاپ: 1383
26. موسوى همدانى سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم، مکان چاپ: قم، سال چاپ: 1374 ش، نوبت چاپ: پنجم
27. وان وورست،رابرت وان، مسیحیت از لابلای متون، ترجمه جوادباغبانی وعباس رسول زاده، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی،۱۳۸۴چاپ اول
منابع عربی
1- قرآن کریم
2- أ.د.خالد اسماعیل علی، القاموس المقارن لألفاظ القرآن الکریم، ناشر: موسسه البدیل للدراسات و النشر
3- ابن جزى غرناطى، محمد بن احمد، کتاب التسهیل لعلوم التنزیل، ناشر: شرکت دار الارقم بن ابى الارقم، مکان چاپ: بیروت، سال چاپ: 1416 ق، نوبت چاپ: اول، تحقیق: دکتر عبدالله خالد
4- ابن عربى ابو عبدالله محیى الدین محمد، تفسیر ابن عربى، ناشر: دار احیاء التراث العربى، بیروت، 1422 ه. ق، نوبت چاپ: اول،تحقیق: سمیر مصطفى رباب
5- راغب الإصفهانی، مفردات الفظ قرآن،انتشارات دارالقلم دمشق، چاپ اول 1996
6- سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی، فی ظلال القرآن، ناشر: دارالشروق، مکان چاپ: بیروت- قاهره، 1412 ق، نوبت چاپ: هفدهم
7- صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، تهران، فرهنگ اسلام، 1366ش.
8- طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الاعلمی، 1993م.
9- طوسى محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن،، تحقیق: با مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى و تحقیق احمد قصیرعاملى ناشر: دار احیاء التراث العربى
10- فخر الدین، مجمع البحرین، طریحى، وزیرى، تعداد جلد: 6، ناشر: کتابفروشى مرتضوى، 1416 ه ق، نوبت چاپ: سوم، تهران- ایران، محقق / مصحح: سید احمد حسین
11- قمى، مشهدى محمد بن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ناشر: سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى، 1368 ش، نوبت چاپ: اول، تحقیق: حسین درگاهى
12- کاشانى ملا فتح الله، زبده التفاسیر، ناشر: بنیاد معارف اسلامى، قم، 1423 ق، نوبت چاپ: اول، تحقیق: بنیاد معارف اسلام
13- مجد‌الدین محمد بن یعقوب الفیروز آبادی، قاموس المحیط، انتشارات دارالإحیاء لتراث العربی، الطبعه الاولی، سال طبع1991
14- محمد بن مکرم، لسان العرب، ابن منظور، وزیرى، تعداد جلد: 15، ناشر: دار صادر،تاریخ نشر: 1414 ه ق، نوبت چاپ: سوم، مکان چاپ: بیروت- لبنان

دیدگاهتان را بنویسید