وقتی صحبت از عرق کردن می شه، فقط به جنبه منفی اون یعنی بوی نامطبوع اون فکر می کنیم، در حالی که عرق کردن به عنوان یکی از فرایندهای طبیعی بدن و یکی از نعمتای خدادادی، دارای فواید بیشماری واسه حفظ سلامتیه.

 

در این مطلب 10 فایده عجیب تعریق رو براتون می گیم.

 

1- کمک به بهبودی زخما

تحقیقات زیادی روی غدد اکرین (eccrine) انجام شده. این غدد یه نوع از غدد عرق موجود در بدن هستن که به تعداد زیاد روی سطح پوست سراسر بدن وجود دارن.

 

محققان دانشگاه میشیگان به این نتیجه رسیدن که این غدد، محل ذخیره سلولای بنیادی بالغ هستن که در مراحل خوب شدن و بسته شدن زخما نقش دارن.

با شناخت این روند مهم در بهبودی زخما میشه درمانای دارویی جدید رو امتحان کرد.

 

2- دفع سموم از بدن

وقتی عرق می کنیم، چه اتفاقی میفته؟

هنگام تعریق، سموم موجود در بدن همراه با عرق و از راه منافذ پوست خارج می شن.

 

محققان فکر می کنن هنگام تعریق، نمک، کلسترول و الکل اضافی از بدن خارج می شن، یعنی وقتی عرق می کنیم، از ورم بدن جلوگیری می شه، رگای خونی گرفته برمی گردن و حالت خماری از بین میره.

 

3- مثل یه آنتی بیوتیک

عرق کردن، آنتی بیوتیکای زیادی رو به اندازه زیاد روی سطح پوست پخش می کنه. با این اوصاف کسی به پمادهای آنتی بیوتیکی نیاز نداره.

 

اگه پوست ما در اثر یه بریدگی یا خراش کوچیک و یا نیش پشه زخمی شه، مواد آنتی بیوتیکی ای که به وسیله غدد عرق روی پوست ترشح می شن، مثل dercidin ، به سرعت و به طور موثری میکروبا وعوامل مهاجم رو از بین می برن.

غدد عرق خیلی، بدن رو از شر سموم و مواد آلوده کننده خطرناک خلاص می کنن

4- دشمن سنگ کلیه

درد سنگ کلیه بدتر از درد زایمونه.

کسائی که چربی و نمک زیادی رو در برنامه غذایی خود مصرف می کنن و به طور منظم مثانه خود رو خالی نمی کنن (نگه داشتن ادرار)، باید مراقب سنگ کلیه باشن.

 

تحقیقات نشون میده کسائی که به طور منظم ورزش می کنن و آب زیادی می خورن، بهتر داخل بدن خود رو با آب می شویند، پس جلوی تشکیل سنگ کلیه رو می گیرن.

 

عرق کردن درزمان ورزش باعث می شه بدن نیاز بیشتری به آب پیدا کنه و نوشیدن آب زیاد، کلیه ها رو تمیز می کنه.

 

5- ورزش منظم، غدد عرق عجیبی تولید می کنه

واسه یه مقابله بزرگ بر علیه بیماریا و چاقی، باید خودمون رو به میدون جدیدی از تمرینات ورزشی هل بدیم، مثل مسابقات ورزشی دوی ماراتون که به جلسات تمرین منظم و شدید نیاز داره.

 

از اونجا که بدن ما انتظار این تمرینات ورزشی رو نداره، تلاش می کنه زودتر خودشو خنک کنه. پس اندازه غدد عرق واسه تامین نیاز بدن به خنک شدن سریع، زیاد می شه.

 

6- پاک کردن مواد آلاینده

وقتی که مواد آلوده کننده ای مثل بیسفنول A (BPA) و دی اتیل هگزیل فتالات (DEHA) به وسیله صنایع جدید وارد محیط زندگی ما می شن، نمی تونیم اندازه تاثیر اونا رو روی سلامتی مون مشخص کنیم.

 

همه می دونن که وجود این مواد شیمیایی واسه سلامتی بدنمون مضره.

غدد عرق خیلی، بدن رو از شر این مواد مضر و بقیه آلوده کننده های خطرناک خلاص می کنن.

 

حتی وقتی این مواد در خون یا ادرار مشخص نمی شن، عرق ما به طور موثری بیسفنول A رو از بدن دفع می کنه.

 

7- یه آبمیوه مورد پسند واسه مغز

شمام بعد از ورزش لبخند می زنید؟

ورزش کردن حال شما رو بهتر می کنه. اما قبل اینکه فکر کنین برداشتن دمبلای کوچیک یا یه پیاده روی ساده شما رو خوشحال می کنه، باید بدونین که عرق کردن بعد از ورزش بدنسازی سنگین تر و یا یه ورزش هوازی می تونه شما رو واقعا سر حال بیاره.

 

اندازه اندورفین بدن شما مخصوص خود شماس. اندورفینا رو مسکنای طبیعی بدن نیزمی نامند.

 

با آزمودن ورزشای جور واجور می تونین بفهمین که چه نوع فعالیت بدنی، مواد آرامبخش مغز شما رو تحریک می کنه و باعث می شه با اشتیاق کاری رو انجام بدین، بعد از اینکه عرق کردن اون مواد رو خارج کرد.

 

8- دور کردن درد

اندورفینای به وجود اومده به وسیله ورزش نه فقط باعث تحریک مواد سرحال کننده مغز شما می شن، بلکه آرامش دهنده های طبیعی درد هم هستن.

 

کسی می دونه که دویدن به دور یه ساختمون می تونه اندازه درد اونو کم کنه؟

ورزش، مسیرهای عصبی شیمیایی رو در مغز تحریک می کنه و باعث تولید اندورفین می شه که مثل یه داروی مسکن عمل می کنه.

 

وقتی که بدن شما به این مسکنای طبیعی عادت کنه و وضعیت کلی بدن شما بهتر شه، می فهمید که نیاز کمتری به داروهای مسکن و نیاز بیشتری به کفشای کتانی دارین.

عرق به خودی خود بوی بدی نداره، بلکه رعایت نکردن بهداشت شخصی باعث بدبویی اون می شه

9- خلاص شدن از شر جوشا

ما فکر می کنیم بعد از تموم شدن دوران بلوغ دیگه جوش نمی زنیم، در حالی که بواسطه تغییرات هورمونی حتی در دوران بزرگسالی هم جوش میزنیم.

عرق کردن شر این جوشا رو از سر شما کم می کنه.

 

تعریق با باز کردن منافذ پوست، باعث می شه چرک و کثیفیای این منافذ که باکتریا رو به طرف اونا میکشونه و باعث جوش می شن، آزاد شن.

 

با این همه نباید تنبلی کنین. واسه اینکه جوش نزنین، باید پوست خود رو بشورید تا این کثیفیا از روی پوست شما پاک شن.

وگرنه، این کثیفیا دوباره وارد پوست می شن و جوش میزنین.

 

10- سیستم تهویه بدن

درزمان روز، بدن ما خودشو با تغییرات دمای محیط تطبیق میده. شاید محل کار شما سرد باشه، یا داخل اتومبیل شما گرم باشه و یا در دوران یائسگی باشین و … ، ولی نگران نباشین. اگه سیستم تهویه بدن شما به درستی کار کنه، دیگه خیلی گرم یا سردتون نمیشه.

 

ورزش منظم که غدد عرق رو به بهترین شکل نگه می داره، به بدن کمک می کنه تا راحت تر دمای خودشو براساس دمای محیط جدید تنظیم کنه.

 

نکته

با در نظر گرفتن مطلب بالا میشه فهمید که عرق کردن نه فقط ناخوشایند نیس، بلکه بسیار به درد بخور و مطلوب همه. تنها چیزی که در این وسط باقی می مونه، بوی نامطبوع اون هستش که اونم راه چاره ای داره.

 

عرق به خودی خود بوی بدی نداره، بلکه رعایت نکردن بهداشت شخصی باعث بدبویی اون می شه.

 

پس واسه اینکه بوی عرق نگیرید، باید به طور منظم استحمام کنین و بدن خود ار تمیز نگه دارین. هم اینکه لباسای کثیف و بودار خود رو مرتبا با آب و مواد شوینده بشورید و از پوشیدن لباس بودار دوری کنین.

 

هم اینکه اگه کسی خیلی زود بوی عرق میگیره، می تونه بدون این دست اون دست کردن بعد از استحمام و خشک کردن بدن خود، به زیر بغل خود مام جامد (مام صابونی) یا اسپری پودری ضدعرق بزنه.

 

آدمایی هم که زیادتر از اندازه و به طور غیر طبیعی، حتی در هوای سرد و بدون فعالیت بدنی عرق می کنن، باید واسه درمان مشکل خود، به دکتر مراجعه کنن.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *