: نظرتون در مورد کمی استراحت و تغییر روحیه چیه؟ یکی از آسونترین کارایی که می تونین واسه بهتر شدن حالتون در کمترین زمان انجام بدین پیاده روی و قدم زدنه. قدم زدن رو می تونین با کمترین هزینه و در هر وقتی که بخواین انجام بدین. هم اینکه واسه کاهش وزن و حفظ سلامتی تون هم قدم زدن ایده خوبیه. همین بهونه دلیل شد تا این مقاله از هفت گنج رو به ۱۰ فایده عجیب قدم زدن و پیاده روی اختصاص بدیم. با ما همراه باشین.

۱. پیاده روری باعث بهتر شدن کارکرد مغز می شه

پیاده روی به طور خاص روی افزایش سن مغز تاثیر گذاشته و خطر دچار شدن به نابودی مغز و پیری و مشکلات اونو کم می کنه. یه مطالعه که در مجله نورولوژی منتشر شد نشون داد که پیاده قدم زدن در افراد ۵۵ تا ۸۸ ساله می تونه تاثیر مثبتی در کاهش خطر دچار شدن به فراموشی داشته باشه. حتی می گن که قدم زدن در افراد عقب مونده می تونه اثرات مثبت زیادی روی بهبود کارکرد مغز اونا بزاره.

۲. قدم زدن باعث تقویت استخون بندی میشه

پیاده روی می تونه در تقویت استخون بندی و کاهش خطر دچار شدن به پوکی استخون به شما کمک کنه. یه مطالعه نشون میده که زنائی که دست کم ۴ ساعت در هفته راه می رن تا ۴۰ درصد کمتر دچار شکستگی لگن می شن. درحالی که ورزشای سنگینی مانند دویدن، پرش از مانع و وزنه برداری می تونه روی استخون بندی اثر داشته باشه باید بگیم که یه پیاده روی ساده هم می تونه همون اثرات رو داشته باشه.

۳. بهبود اخلاق شما

روز خوبی نداشتین؟ قدم زدن می تونه حال تون رو بهتر کنه. بهترین کار اینه که کمی در طبیعت و یا فضای سبز قدم بزنین. این کار واسه کاهش احساس سرخوردگی و یا ناراحتی مشا اثر خوبی داره. قدم زدن با مدیتیشن واسه آروم کردن مغز شما برابری می کنه.

۴. پیاده روی باعث بهتر شدن گردش خون میوشد

فعالیت بدنی و پیاده روی به شکل منظم می تونه واسه قلب شما به درد بخور باشه. افزایش گردش خون می تونه فشار خون رو پایین آورده و خطر دچار شدن به سکته مغزی رو کم کنه. اگه در روز تنها نیم ساعت قدم بزنین قلب سالم تری دارین.

۵. قدم زدن باعث تقویت عضلات ساق پا میشه

عضلات بدن شما می تونن با افزایش سن کارایی خود رو از دست داده یا دیگه کمتر بتونن خوب کار کنن. این مورد دلیل از دست دادن تعادل بدن و هم اینکه مشکلات راه رفتن می شه. این در حالیه که قدم زدن با یه حالت تاکیدی روی پاشنه پا می تونه عضلات ساق پا رو قوی کرده و به کارکرد بهتر اون کمک کنه.

۶. قدم زدن حافظه رو تقویت می کنه

واسه تون زیاد پیش میاد که سوئیت ماشین یا گوشی موبایل تون رو گم کنین و به یاد نیارین که اونا رو کجا گذاشته اید؟ قدم زدن می تونه این حالتا رو در شما رفع کنه. یعنی پیاد روی دلیل بهبود کارکرد و ساختار هیپوکامپ در مغز می شه. هیپوکامپ بخشی در مغزه که حافظه کلامی و یادگیری رو ساپورت می کنه. یه مطالعه روی زنان ۶۵ ساله و سن بالا تر نشون داد که ضعف حافظه در کسائی که کمتر راه می رن بیشتر اتفاق می افته.

۷. پیاده روی باعث کاهش درد در شما میشه

قدم زدن و پیاده روی می تونه علائم و درد بیماریایی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا رو کم کنه. اینطوری کمی قدم زدن حتی می تونه مریضی شما رو درمان کنه البته نیاز به گفتن نیس که در این مواقع صحبت کردت با دکتر تون الزامیه.

۸. تقویت سطح قند خون با پیاده روی

در هر زمان از روز کمی قدم زدن می تونه سطح قند خون شما رو بهتر کنه اما بعد از غذا خوردن این اتای بیشتر اتفاق می افته. تحقیقات نشلن میده که یه پیاده روی ۱۵ دقیقه ای بعد از غذا می تونه به اندازه یه پیاده روی ۴۵ دقیقه ای در کاهش قند خون اثر داشته باشه.

۹. بالا بردن ایمنی شما

قدم زدن حتی می تونه به سیستم ایمنی بدن شما واسه دفع بیماریا کمک کنه. هم اینکه باید  توجه داشت که پیاده روی هم یه ورزشه که مانند دیگه ورزشا می تونه به کاهش وز و بهبود سلامت تون کمک کنه.

۱۰. پیاده روی باعث میوشد بهتر بخوابین

کمی پیاده روی می تونه دلیل شه سریع تر به خواب برید و بهتر بخوابین. به خصوص اگه از بی خوابی رنج می برید یه پیاده روی صبحگاهی می تونه به تنظیم شدن ریتم شبانه روزی بدن تون و بهود خواب شما تاثیر مثبت بزاره.

این مطلب به شکل اختصاصی به وسیله گروه هفت گنج ترجمه و تولید شده.

تذکر : کپی ورداری از مطلب فوق فقط با ذکر منبع و لینک به این صفحه مجازه.

.

منبع : 7ganj.org

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *