10 فایده مهم خوابیدن

هممون خوابیدن رو دوست داریم. اما تا حالا از خواص به درد بخور خواب اطلاع داشتین؟ واسه جلوگیری از بروز مشکلات، شما باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابین.

1- خوابیدن به سلامت قلب کمک می کنه

بیشتر، سکته های قلبی در صبح خیلی زود اتفاق میفته. این اتفاق به دلیل تداخل خوابیدن با رگای خونی هستش. کمبود خواب باعث بالا رفتن و بدتر شدن فشار خون و کلسترول می شه. بالا رفتن فشار خون و کلسترول از عوامل بوجود آورنده بیماریای قلبی هستن. اگه شما 7 تا 9 ساعت در شب بخوابین، قلب تون سالم می مونه.

 

2- خوابیدن از شکلای جور واجور سرطانا جلوگیری می کنه

بعد از غروب آفتاب، هوا رو به تاریکی میره و باعث می شه که هیپوتالاموس، ملاتونین رو آزاد کنه. ملاتونین وقتی آزاد شد، به خواب میریم.

وقتی که در برابر نور قرار داریم، هورمون ملاتونین کم می شه. این هورمون هم بر خواب ما اثر میذاره و هم از سرطان جلوگیری می کنه. ملاتونین باعث کاهش رشد سلولای سرطانی می شه. پس اتاق خواب خود رو تاریک کنین و مطمئن باشین که ملاتونین ترشج می شه.

 

3- خوابیدن باعث کاهش استرس می شه

اعمال بدن دارای قدرت عجیبی هستن. وقتی که کمبود خواب داشته باشیم، فشار خون بالا میره و هورمونای استرس زا بوجود میان. افزایش فشار خون باعث افزایش بیماریای قلبی و سکته می شه. هورمونای استرس زا خود باعث بدخوابی می شن. پس بهتره روشای با آرامش زندگی کردن رو یاد بگیریم.

 

4- خوابیدن باعث کاهش تورم و التهاب می شه

افزایش هورمونای استرس زا باعث افزایش مقدار التهاب و تورم، بروز دیابت، سرطان و بیماریای قلبی می گردن.

 

5- خوابیدن باعث هوشیاری می شه

اگه یه خواب خوب داشته باشین، روز بعد دارای انرژی بیشتری هستین. همین طور، فعال بودن و دارای انرژی بودن باعث می شه که در شب، خواب خوب و راحتی رو داشته باشین.

 

6- خوابیدن باعث تقویت حافظه می شه

محققان نمی دونن که به چه دلیل ما می خوابیم و رویا می بینیم، اما اونا می دونن که فرایندی به نام تقویت حافظه در خواب اتفاق می افته. در حالی که بدن شما در حال استراحته، مغز شما مشغول پردازش وقایع روزانه شماس. رویاها و خوابای عمیق واسه مغز بسیار مهم هستن، چون که در اون هنگام حافظه تقویت می شه. پس، کیفیت بالای خواب باعث حافظه بهتر و هم اینکه باعث بهتر انجام دادن کارا می شه.

 

7- خوابیدن باعث کاهش وزن می شه

تحقیقات نشون داده، آدمایی که در شب کمتر از 7 ساعت می خوابن، بیشتر در برابر چاقی هستن. کمبود خواب بر تعادل هورمونای بدن و اشتها اثر میذاره. در اثر کمبود خواب، کارکرد هورمونای گرلین و لپتین (هورمونای تنظیم کننده اشتها) دچار مشکل می شه. پس اگه می خواین وزن تون کم شه و یا تغییری نکنه، خواب خوبی باید داشته باشین.

 

8- چرت زدن باعث باهوش شدن می شه

چرت زدن در طول روز، می تونه سلامت شما رو بهتر کنه. هم اینکه، چرت زدن باعث بهتر شدن حافظه، کارکرد ادراکی و اخلاق می شه. مطالعه ای روی 24000 یونانی نشون داد آدمایی که در هفته چند بار چرت میزنن، خطر مرگ به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی در اونا کمتره. هم اینکه آدمایی که در محل کار چرت میزنن، استرس بسیار کمتری رو دارن.

 

9- خوابیدن باعث کاهش افسردگی می شه

خوابیدن روی خیلی از مواد شیمیایی بدن اثر میذاره. یکی از این مواد شیمیایی، سروتونینه. آدمایی که سروتونین خونشون کمه، از افسردگی رنج می برن.

واسه جلوگیری از افسردگی، شما باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابین

10- خوابیدن به نوسازی بدن کمک می کنه

بدن واسه بازسازی صدمات به وجود اومده به وسیله استرس، اشعه ماورای بنفش و دیگه عوامل خطرزا، نیاز به خواب داره. وقتی که می خوابیم، سلولای بدن تعداد زیادی پروتئین میسازن. این مولکولای پروتئینی به صورت آجرهای ساختمانی واسه سلولا استفاده می شن و کلا، باعث بازسازی سلولای آسیب دیده می گردن.

 

علل بدخوابی

1- زیاد فکر کردن

خیلی از افراد، مشکلات کاری خود رو به خونه می برن. این موضوع باعث می شه چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، تداخل در خوابتون ایجاد شه. اگه شما تموم روز، مشغول فکر کردن به یه مشکل باشین، این افکار از مغزتون بیرون نمیاد و باعث سخت خوابیدن و حتی بیدار شدن در نصفه شب می شه.

 

2- مصرف کافئین

آدمایی که استرس زیادی دارن، مقدار زیادی کافئین می خورن به این امید که از استرس رهایی پیدا کنن. کافئین ، استرس رو بدتر می کنه و روی مقدار و کیفیت خواب اثر میذاره.

 

3- ترشح کورتیزول

کورتیزول یه هورمون استرس زاس و در دعوا کردن و جنگیدن ترشح می شه. استرسای طولانی، ترشح کورتیزول رو بالا می برن و روی خواب هم اثر منفی می ذارن.

 

4- زندگی شلوغ و گیج کننده

اگه شما کارای زیادی داشته باشین و دیر بخوابین و صبح خیلی زود بیدار شید، احساس خستگی زیادی می کنین.

 

5- عصبانیت

عصبانیت هم می تونه خواب شما رو بر هم بزنه و دچار مشکل در خوابیدن شید. عصبانیت باعث می شه که مغز شما مشغول باشه و نگران فردای تون باشین.

 

طی مدت 20 دقیقه استرس رو از خود دور کنین و آرامش رو به بدن خود هدیه بدین

– تو یه جای راحت بشینین. پشت تون باید صاف باشه و پاهای خود رو روی زمین بذارین.

0 چشمون خود رو ببندین و آروم باشین.

– از راه بینی نفس بکشین.

– بعد، هوای وارد شده به بدن رو کامل از راه بینی خارج کنین.

– این روش تنفس کردن رو تا 20 دقیقه انجام بدین. می تونین بعد از انجام هر دم و بازدم، یه عدد رو بگید.

– این کار رو هر روز انجام بدین. با این روش، شما یاد می گیرین که چیجوری در برابر استرس مقاومت کنین و بدن خود رو آروم کنین.

خواب، مایه آرامشه. همیشه و در هر جا و زمان، آرامش خود رو از دست ندین.

مریم سجادپور

بخش تغذیه و سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • 10+1 فایده دوش آب سرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *