10 فایده مهم دویدن واسه سلامتی
دویدن ورزش ساده س! که نیاز به امکانات زیادی نداره، انجام اون تنها نیاز به اراده و همت داره. انجام همیشگی این ورزش فواید بسیاری واسه سلامتی داره.
میدونیم که ورزش واسه سلامتی خیلی خوبه. از بین تموم ورزشا، دویدن یکی از عادی ترین اوناس که واسه تناسب اندام و قوی شدن بدن پیشنهاد شده. آشنایی با فواید این رشته شاید به تنهایی نشون دهنده این باشه که به چه دلیل دوومیدانی رو مادر ورزشا نامیده ان.
دویدن 10 فایده مهم واسه سلامتی داره:
1- وزن بدن رو کنترل می کنه
خیلی از افراد واسه کنترل وزن بدن شون می دوند. وقتی که می دوید کالریای ذخیره شده در بدن رو می سوزونین اینجوری چربیای بدن واسه جبران انرژی از دست رفته سوزونده می شه. دویدن یکی از ورزشای موثر در سوزوندن کالریه. یه دونده در هر ساعت حدود 50 کالری می سوزوند.
2- ساختن ماهیچه و استخون
رابطه مستقیم بین فعالیت و ساختن استخون و ماهیچه هست. با زندگی ساکن از اندازه ماهیچه ها و استخونای بدن کم میشه. یکی از راه حلای این مشکل، دویدنه که تاثیر زیادی بر استخون و ماهیچه ها داره. دویدن باعث تراکم استخون می شه و ماهیچه ها رو قوی می کنه.
3- اثرات قلبی عروقی و خونی
با دویدن ضربان قلب منظم تر می شه و فشار خون کم میشه. هم اینکه دویدن اندازه کلسترول خون رو کم می کنه و احتمال لخته شدن خون در رگا و حملات قلبی رو کم می کنه.
4- کاهش استرس
دویدن استرس رو کم می کنه و احساس عصبانیت و نارضایتی رو کم می کنن. دویدن به مدت طلواین باعث می شه نگرانیای خود رو از یاد ببرین و آروم تر شید. دویدن باعث مثبت گرایی و خوش اخلاقی می شه.
5- بالابردن اعتماد به نفس
آدمایی که می دوند، اعتماد به نفس بالاتری دارن. با کم کردن وزن، افزایش حجم ماهیچه ها و سالم تر شدن، اعتماد به نقس هم زیاد می شه.دویدن دائم احساس بهتری نسبت به خودتون رو بوجود میاره.
6- کند شدن روند پیری
همونجوریکه گفته شد، دویدن باعث محکم تر شدن ساختمون عضلانی و استخوانی بدن می شه. بدین شکل بدن در برابر مریضیا مقاوم تر می شه و دیرتر نشونه های پیری مشاهده می شن.
7- افزایش اراده
دویدن دائم سخته. به خاطر همین خیلی از افراد پس از یه مدت دویدن، این عادت رو کنار می ذارن. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده زیاد می شه.
8- بالا رفتن ایمنی بدن
دویدن اندازه گلبولای سفید خون رو زیاد می کنه. این گلبولا واسه ایمنی بدن لازمن. هم اینکه باعث کاهش خطر دچار شدن به سرطان سینه دیابت و پوکی استخون می شه.
9- بالا رفتن هماهنگی بدن
با وجود اینکه دویدن ورزش ساده س!، هماهنگی اعضای بدن رو زیاد می کنه. به خصوص اگه این دویدن در زمینی با مشکلات کوچیک انجام شه.
10- خواب بهتر
اینکه چه قدرت و چیجوری می خوابیم به سلامتی مربوطه. بعد از یه ورزش شدید مانند مانند دویدن بدن شما نیاز به استراحتداره. بعد از دویدن بدن خسته می شه و میشه خوابی عمیق داشت. دوندگان معمولا سریع تر به خواب می رن و خواب عمیق تری نسبت به افراد عادی دارن.

منبع:boro.niazerooz.com

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *