قرصای ویتامین A رو از یاد ببرین. این میوه نارنجی رنگ، ویتامین A لازم شما رو تامین کرده و فواید بیشمار دیگری هم واسه سلامت پوست، پیشگیری از سرطان و مقابله با پیری داره. اگه می خواین بدونین چیجوری بیشترین استفاده رو از این سبزیجات فوق العاده ببرین، با ما همراه باشین.

 

فواید هویج

1. تقویت بینایی

تصور قدیمی که هویج واسه چشماتون خوبه به طور کاملً درسته. هویج پر از بتا-کاروتینه که در کبد به ویتامین A تبدیل می شه. ویتامین A در قرنیه چشم به رودوسپین تبدیل می شه که رنگدونه ای بنفش رنگ لازم واسه بیناییه.

بتا-کاروتین در برابر نابودی ماکولا و آب مروارید به وجود اومده به وسیله بالا رفتن سن هم مراقبت می کنه. تو یه تحقیق مشخص شد افرادیکه مقدار زیادی بتا-کاروتین مصرف می کنن، تا 40 درصد کمتر در برابر نابودی ماکولا قرار می گیرن.

2. پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشون داده که هویج خطر بروز سرطان ریه، سینه و روده رو کم می کنه. محققان تازگیا فالکارینول و فالکاریندیول رو کشف کردن که خواص ضدسرطان در خود دارن.

فالکارینول ماده ضدآفت طبیعیه که به وسیله هویج تولید می شه تا از ریشه خود در برابر بیماریای قارچی مراقبت کنه. هویج یکی از تنها منابع عادی این ترکیب هستن. یه تحقیق نشون داد که موشایی که هویج می خورن تا 3/1 کمتر به سرطان گرفتار شدن.

3. ضدپیری

شامل بالای بتا-کاروتین به عنوان یه آنتی اکسیدان در مقابل تخریب سلولی به وجود اومده به وسیله متابولیسم طبیعی بدن عمل می کنه و پیر شدن سلولا رو کُندتر می کنه.

4. پوست سالم و درخشنده (از درون)

ویتامین A و آنتی اکسیدانا از پوست در مقابل تخریب به وجود اومده به وسیله نور خورشید مراقبت می کنن. کمبود ویتامین A موجب خشکی پوست، مو و ناخنا می شه. ویتامین A از ایجاد چین و چروک زودرس، جوش، خشکی پوست، لکه، از بین رفتن یکدستی رنگ پوست مانع می شه.

5. ماده ضدعفونی کننده قوی

گیاه شناسا باور دارن هویج از بروز عفونت مانع می شه. اونو میشه به صورت له شده، جوشونده یا خام روی زخما استفاده کرد.

6. پوستی دلپذیر (از بیرون)

از هویج میشه بعوان یه ماسک پوستی ارزون و راحت استفاده کرد. فقط کافیه اونو رنده کرده و با کمی عسل مخلوط کنین.

7. جلوگیری از مریضی قلبی

تحقیقات نشون داده که رژیمای غذایی که در اون مقدار زیادی کاروتینوئید وجود داشته باشین، خطر بیماریای قلبی رو کم می کنه. هویج نه فقط شامل بتا-کاروتینه، بلکه آلفاکاروتین و لوتئین هم در خود داره. مصرف منظم هویج سطح کلسترول رو هم کم می کنه چون فیبرهای محلول موجود در هویج با اسیدهای صفرا پیوند میزنن.

8. پاکسازی بدن

ویتامین A به کبد واسه بیرون کردن سموم بدن کمک می کنه. صفرا و چربی موجود در کبد رو کم می کنه. فیبرهای موجود در هویج به تمیز کردن روده و تسریع حرکت موادزائد کمک می کنه.

9. دندانا و لثه های سالم

هویج دندانا و دهن شما رو تمیز می کنه. ذرات باقیمونده غذا رو درست مثل مسواک یا خمیر دندون از لای دندون هاتون بیرون می کنه. هویج لثه ها رو تحریک کرده و بزاق زیاد ترشح می کنه که ایجاد اسید و باکتری سازنده کرم خوردگی دندون رو متوازن می کنه.

10. پیشگیری از سکته

در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد مشخص شد که افرادیکه بیشتر از 6 عدد هویج در هفته می خورن درمقایسه با اونایی که در ماه فقط یه هویج یا کمتر می خورن، کمتر دچار سکته می شن.

حقایقی باحال درمورد هویج

خرکوشا عاشق خوردن هویج هستن اما نباید زیاد هویج بخورند.

یادتون باشه که خوردن یه عدد هویج به وسیله خرگوش برابر با خوردن بیشتر از 20 هویج به وسیله ماست! اونا عاشق شیرینی هویج هستن و هویج واسه دندون هاشون خوبه و قند سفید نداره اما حتی مقدار زیاد قند طبیعی هم مشکلات گوارشی و دیابت بوجود میاره.

هویج دومین سبزیجات پرطرفدار بعد از سیب زمینی هستش.

بزرگترین هویج بیشتر از 19 پوند وزن و 19 فوت طول داشته.

بیشتر از 100 نوع هویج هست.

بعضی از اونا بزرگند، بعضی کوچیک و رنگای متفاوتی هم داره مثل نارنجی، بنفش، سفید، زرد و قرمز.

زنان انگلیسی در گذشته از برگای هویج به جای گل و پَر روی کلاه هاشون استفاده می کردن.

چیجوری هویج بخوریم

موادمغذی موجود در هویج در کیسه های پروتئینی محفوظند که باید به وسیله گرما (پخته شدن) یا فعالیت مکانیکی (رنده کردن، آبمیوه کردن، جویدن درست) شکسته شن.

پختن هویج در روغن یا پوره کردن یا آبمیوه کردن اون تا 600 درصد توانایی درسترسی و استفاده کاروتینوئیدها رو زیاد می کنه.

چربی تا 1000 درصد به جذب کاروتینوئید به خون کمک می کنه چون کاروتینوئیدها محلول در چربی هستن.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *