فعالیت هوازی (ایروبیک) بهترین ورزش واسه قلبه.
آخرین یکشنبه سپتامبر هر سال به وسیله بنیاد جهانی قلب به عنوان "روز جهانی قلب" نامگذاری شده. هدف از بزرگداشت این روز، اطلاع رسانی در مورد مریضیای قلبی عروقی، که کلی ترین دلیل مرگ در دنیا هستن، پیشرفت و گسترش اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطر بیماریای قلبی عروقی است.

می دونین هزینه یه عمل قلب باز چقدره؟ می دونین مریضی قلبی چقدر کارایی شما رو پایین می آورد؟ می دونین مریضی قلبی چقدر عمرتون رو کوتاه می کنه؟ اگه جواب این سوالا رو می دونین بهتره قبل از اون که دچار مریضی قلبی شید از اون پیشگیری کنین.

پیشنهادای زیر به شما کمک می کنه قلبتون رو از خطر محفوظ نگاه دارین:

1- ورزش کنین: قلب عضله ایه که واسه حفظ کارایی اش در تلمبه کردن خون با هر ضربان به ورزش منظم نیاز داره. فعالیت هوازی (ایروبیک) بهترین ورزش واسه قلبه. این فعالیتا شامل پیاده روی تند، دویدن نرم، شنا، دوچرخه سواری و… است یا هر فعالیتی که قلب و ریه ها و عضلات رو واسه یه مدت استفاده کنه.

2- سیگار نکشید: واسه حفظ سلامت قلب هیچوقت به سمت دخانیات نرید یا هر چی زودتر اونو ترک کنین، چون یافته های تحقیقات نشون داده مصرف دخانیات 1.5 برابر خطر مریضیای عروق کرونر رو زیاد می کنه.

3- روغن جامد مصرف نکنین: روغنای جامد پر از اسیدهای چرب اشباع شده و ترانس هستن که نقش مستقیمی در افزایش مریضیای قلبی و عروقی دارن. بررسیا نشون داده با کم شدن یه درصدی مصرف روغن جامد، مریضیای قلبی و عروقی تا 2 درصد کم میشه.

4- نمک رو به اندازه استفاده کنین: نمک دلیلی مهم در افزایش فشار خون و گسترش مریضیای قلبیه. مصرف نمک رو محدود کنین. یعنی شما مجازین 2 تا 3 قاشق مرباخوری نمک رو روزانه به همراه غذا استفاده کنین. واسه کاهش مصرف نمک پیشنهاد می شه نمک رو سر سفره نیارین و از خوردن تنقلات شور مثل چیپس، پفک و خیارشور دوری کنین.

5- آرامش خود رو حفظ کنین: زندگی سالم و دور از تنش در کنار خونواده یکی از بهترین کارا واسه پیشگیری از مریضیای قلبیه. تحقیقات نشون داده حتی تماشای فیلمای خوشحال و آروم بخش مثلا تیکه ای از یه فیلم بدون خشونت می تونه موجب کاهش فشار خون بالا و در نتیجه کاهش مریضیای قلبی شه.

6- به اندازه کافی بخوابین: مقدار خواب لازم واسه هرکی بستگی به سن، اندازه فعالیت، سلامت و کنترل اعصاب و هیجانات ایشون داره؛ ولی در هر حال، دست کم 6 تا 8 ساعت خواب در هر شبونه روز واسه هر فرد لازمه تا بدن بتونه فعالیت عادی خود رو داشته باشه. محققان فهمیدن آدمایی که کمتر از 5 ساعت در شبونه روز می خوابن، 30 درصد بیشتر از آدمایی که 8 ساعت خواب دارن در خطر مریضیای قلبی هستن، چون خواب کم موجب ایجاد صدمات و اختلالاتی در هورمونا، اندازه قند خون و فشار خون می شه.

7- میوه و سبزی به اندازه کافی استفاده کنین: میوه و سبزی، هم دارای ویتامین زیاد و هم فیبر بالا هستن. مصرف فیبر (الیاف گیاهی) موجود در میوه ها و سبزی، قند و چربی خون رو کم می کنه و در کاهش احتمال دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی موثره.

8- مسواک بزنین: اگه به بهداشت دهن و مسواک زدن مرتب دندونا توجه نداشته باشین، نه فقط خطر مریضیای لثه رو افزایش می دین، بلکه باید خود رو واسه مریضیای قلبی هم آماده کنین.

9- امگا 3 و ویتامین رو یادتون نره: محققان فکر می کنن مصرف امگا 3 و ویتامینای آنتی اکسیدان در پیشگیری از مریضیای قلبی نقش خیلی بالایی داره. تحقیقات نشون داده مصرف ماهی در کاهش تپش قلب بالا و آرامش بسیار موثره. محققان میگن آدمایی که 5 وعده یا بیشتر در ماه ماهی تن، ماهی آزاد یا ماهیای دیگه مصرف می کنن حدود 2.3 درصد شدت ضربان قلب اونا در زمان عادی آهسته تره و این اثرات به وجود اومده به وسیله امگا 3 موجود در ماهیه.

10- خوشحال باشین: شادی و خوشحالی باعث کاهش تولید مواد شیمیایی مضطرب کننده در بدن می شه. به گفته محققان ، این تاثیر به حدی است که اگه افراد خوشحال دچار فشار روانی هم شن، مواد شیمیایی که خطر حملات قلبی رو افزایش میدن، در بدن اونا کمتر از بقیه تولید می شه.

منبع : jamejamonline.ir

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *