:  

: 10 فرمون واسه پیر شدن

شاید اولین راه براى جوانتر شدن به نظر بیشتر افراد جراحى پلاستیک باشه. اما این گزینه همیشه بهترین راه نیس، شما مى تونید با اصلاح روحیاتى که فقط سن شما رو بالا مى برند و به سلامتتون هم آسیب وارد مى کنن، بدون جراحی، زمان رو به عقب باز گردونین. در این قسمت 10 نمونه از رفتار ناسالمى که باعث بالا رفتن سن مى شه رو گفتیم. در ادامه راه حل هاى ترک و مقابله با اونا رو هم بررسى کردیم.

استرس بیشتر از اندازه

از زمان غارنشینا به بعد، کم کم استرس در آدما زیاد شد. همونطور که باخبر هستین استرس، عکس العمل سیستم ایمنى بدن رو کاهش مى دهد، خطر دچار شدن به بیمارى هاى قلبى رو زیاد کرده و به طور کلى احساس نا خوشایندى در ما ایجاد مى کنه. دکتر "الیسا اپل" استاد روانپزشکى دانشگاه کالیفرنیا واقع در سانفرانسیسکو ثابت کرده که استرس بیشتر از اندازه برروى تک تک سلولا تاثیر سوء مى گذارد و باعث مى شه قبل اینکه سلولا به رشد کامل برسن، پیر شن. این تا حد بسیار زیادى سیستم ایمنى بدن رو مورد حمله قرار داده و منتهی به ضعیف کردن اون مى شه. مثلا مادرانى که فزرندانشان به نحوى دچار بیمارى هستن، تحت فشار بیشتر از حدى قرار مى گیرند. پیرى زودرس یه مشخصه به طور کامل بدیهى در این دست افراد مى باشه. راه حل چیه؟ دکتر اپل اعلام مى داره که : "قبل از هر چیز باید این مشکل رو قبول کنین و علائم اونو با خود تحلیل و بررسى کنین. تپش قلب، و تعرق از نمونه هاى روشن این بیمارى هستن. یه راه حل آنى و به درد بخور نفس عمیقه. از نظر پزشکى این نوع نفس، "تنفس دیافراگمی" نامیده مى شه. اما راه حل مشکل تر و زمان بر اینه که در برنامه خود وقتى رو به انجام کارهایى اختصاص بدین که استرس شما رو کاهش مى بدن.

مصرف الکل

شکى وجود نداره که مصرف الکل رابطه مستقیمى با افزایش استرس داره. سعى کنین از مصرف الکل خوددارى کنین. وگرنه خطر دچار شدن به بیمارى هایى مثل سکته، سرطان کلیه، حنجره و سینه در فرد افزایش پیدا مى کنه.

جنب و جوش خیلی کم

دکتر "ویلیلام جى ایوون" استاد تغذیه، پیرى زودرس، و فیزویولوژى در دانشگاه علوم پزشکى آرکانزاس عقیده داره که: "کم تحرکى یکى از مشکلاتىه که بیشتر آدما به اون گرفتار هستن. حتى افزایش اندازه کمى فعالیت مى تونه عمر شما رو طولانى تر کنه، از اضافه وزنى جلوگیرى مى کنه، استرس ا کاهش داده و در برخى موارد از دچار شدن به فراموشی هم جلوگیرى مى کنه. دکتر ایوون در ادامه سخنان خود اعلام مى داره که : "فقط باید تصمیم بگیرین که کمى فعال تر از گذشته باشین. مى تونید ماشین خود رو کمى دور تر از محل کار پارک کنین و به جاى به کار گیری آسانسور از راه پله بالا روید. زمانى که به انجام این کارا عادت کردین، اون وقت مى تونید نرمش و ورزش رو شروع کنین و طبق دستور سازمان کنترل بیمارى هاى گسترده برنامه خود رو دنبال کنین. این سازمان به تموم افراد پیشنهاد مى کنه تا درحدود 30 دقیقه (و یا بیشتر) در طول روز پیاده روى کنه.

مصرف بیشتر از اندازه چربى هاى اشباع شده

چربى هاى اشباع شده که در گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، و کره فت و فراوون یافت مى شن مى تونن اندازه کلسترول "بد" و به طور کلى کلسترول نهایى خون رو زیاد کرده و شما رو مستقیما به سمت بیمارى هاى قلبى هدایت کنن. از رژیم هاى غذایى تک اشباعى مثل روغن زیتون، و بادام زمینی؛ و هم اینکه شکلای جور واجور غیر اشباع شده اون مانند روغن هاى گیاهى و ذرت استفاده کنین. دکتر ایوون اینطور مى گوید که " هر چند با به کار گیری رژیم و روش غذاى مدیترانه اى ممکنه وزن شما کاهش پیدا نکنه، اما دست کم سلامت بدن تضمین می شه." طبق دستورالعمل هاى غذایى که از سوى سازمان تغذیه امریکا منتشر شده، افراد باید اندازه مصرف چربى هاى اشباع شده خود در طول یه روز رو به رقمى در حدود 10 در صد و یا پایین تر از اون برسانند.

سیگار کشیدن

بیشتر از 5/1 درصد بزرگسالان آمریکا که برابر با 46 میلیون نفر مى شه، هنوز به مصرف سیگار عادت دارن. به جاى کشیدن سیگار مى تونید از قرص هاى نیکوتین دار که امروه به عنوان جابگزین مناسبى براى سیگار به حساب مى روند، استفاده کنین، با این کار خطر دچار شدن به سرطان و پیرى زودرس رو تا حد بسیار زیادى کاهش دادین. در بررسى 123 مطالعه جور واجور که در سال 2004 منتشر شد، افرادى که براى ترک سیگار از آدامس هاى نیکوتین دار و بقیه جایگزینا استفاده مى کردن، خیلى راحت تر از افرادى که فقط با تکیه به اراده، قصد ترک سیگار رو داشتن، موفق شدن.

تنفس هواى آلوده

تنفس هواى آلوده منجر به سرفه، سوزش چشم ها، آسم و بقیه بیمارى هاى تنفسى مى شه. گفتنش آسونه؛ اما سعى کنین تا جایى که امکان داره در روزهایى که آلودگى هوا بالاى حد اخطار دهنده می رسه، از خونه خارج نشید.

قرار گرفتن بیشتر از اندازه در نور خورشید

هر ساله بیشتر از یه میلیون آمریکایى متوجه مى شن که گرفتار به سرطان پوست شدن. در حدود 55000 نفر هم گرفتار به حادترین حالت این بیمارى یعنى همون "ملانوما" شده و به کام مرگ فرو مى روند. مى بایست تا آنجایى که مى تونید از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب دوری کنین و از کرم هاى ضد آفتابى با درجه مقاومت دست کم 15 استفاده کنین. با این کار هم از دچار شدن به سرطان پوست جلوگرى مى کنین و هم بروز چین و چروک پوست.

کم خوابى

در زمان هاى قدیم کم خوابى نوعى علامت افتخار به حساب مى رفت، اما امروزه همه مى دانند که کمبود خواب دلیل بروز چاقی، دیابت، فشار خون، و مشکلات حافظه مى شه. این علائم حتى در جوانان و نوجوانان هم میشه دید. "رونالد کلاتس" رییس آکادمى داروى هاى ضد پیرى شیکاگو عقیده داره که: " اتاق خواب خود رو پاک سازى کنین تا تبدیل به بهترین مکان براى خوابیدن شه، تلویزیون و بقیه وسایلى که به نحوى حواس شما رو پرت مى کنن، از اونجا دور نگه دارین. از پرده هایى استفاده کنین که اندکى تیره تر هستن تا نور اتاق کم شده و تاریک تر شه.

اضافه وزن

چاقى بیشتر از اندازه خطر بیمارى هاى قلبی، دیابت، و حتى سرطان رو افزایش مى دهد. این در حالىه که64 در صد از آمریکایىا دچار اضافه وزن هستن. محققان فکر می کنن که توانایى در حفظ رژیم غذایی، خیلى مهمتر از نوع رژیمه. محققان چندین رژیم غذایى جور واجور رو مورد بررسى قرار دارن و نتیجه تحقیقات خود رو در ژورنال سازمان تغذیه آمریکا به چاپ رساندند. تحقیق هاى اونا حاکى از این بود که در میان افرادى که رژیم گرفته بودن آنهایى موفق به کاهش وزن شدن که بیشترین زمان ممکن، رژیم رو رعایت کرده بودن. پس رمز موفقیت اینه که: رژیمى انتخاب کنین که برابر با روش زندگیتون بوده و احتمال حفظ اون بیشتر باشه.

مصرف شکر فراوون

مصرف شکر به طور بى روش، باعث بروز چاقى و شاید بیمارى هاى قلبى مى شه. کارشناسان تغذیه پیشنهاد مى کنن تو یه رژیم غذایى 2200 کالری، مى بایست اندازه مصرف " افزودنى هاى شیرین" که در اسنکا و شیرینیجات فت و فراوون یافت مى شه، به 12 قاشق چایخورى در طول روز کاهش پیدا کنه. طبق اطلاعات دپارتمان کشاورزى امریکا در سال 2000 مصرف این ماده در حدود 31 قاشق در روز براى هر فرد تخمین زده شده. براى کاهش این مقدار باید از میوه ها، و سبزیجات شیرین استفاده کنین تا میل شما به شیرینى هم کاهش پیدا کنه. برچسب روى اجناس جور واجور غذایى رو به دقت بررسى کنین تا اندازه شکر مصرفى رو به کمترین حد ممکن برسونین.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *