خیلیا باور دارن که موهای سالم، نشونه سلامت بدنیه. درست مثل هر بخش دیگری از بدن، موها هم واسه رشد نیاز به مواد مغذی دارن. درواقع کمبود بعضی مواد غذایی یکی از علتای ریزش موی مردانه. با اینکه ژنتیک، سن و هورمونا روی میزان رشد موی سر اثر می ذارن، اما داشتن تغذیه سالم بازم عامل مهمیه. درادامه شکلای مختلف ویتامینا و مواد معدنی رو که در افزایش رشد مو و درمان ریزش مو تاثیردارن، معرفی می کنیم.

 

۱. ویتامین A

همه سلولا به ویژه سلولای مو که سریع ترین رشد رو در بدن دارن، به ویتامین A نیاز دارن. این ویتامین به غدد پوستی کمک می کنه تا یک ترکیب چرب به نام سبوم ترشح کنه. سبوم باعث ایجاد رطوبت در سطح پوست سر و ایجاد محیطی سالم واسه رشد موا می شه.

کمبود این ماده مغذی در بدن باعث مشکلات زیادی ازجمله ریزش مو می شه. البته مصرف بیش ازحد اونم خطرناکه. تحقیقات نشون میدن که مسمومیت غذایی به دلیل مصرف ویتامین A هم باعث ریزش مو می شه. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم، همه دارای بتاکاروتن هستن که درنهایت به ویتامین A تبدیل می شه. این ویتامین در اجناس حیوانی مثل شیر، تخم مرغ و ماست هم هست. روغن کبد ماهی کاد هم یکی دیگر از منابع پر از ویتامین Aه.

۲. ویتامینای گروه B

یکی از بهترین ویتامینا واسه درمان ریزش مو در مردها و هم بهبود رشد موی سر، ویتامینای گروه B هستن که با نام بیوتین شناخته می شن. تحقیقات علمی رابطه کمبود این ویتامین با ریزش موی سر رو اثبات کردن. هر چند از بیوتین به عنوان درمان جانشین واسه ریزش مو استفاده می شه، اما افرادی که کمبود بیوتین دارن، از مصرف اون نتیجه بهتری می گیرن.

البته کمبود این ویتامین در بدن خیلی شایع نیس، چون در مواد غذایی زیادی هست. تحقیقات زیادی در این باره انجام نشده که نشون بده بیوتین واسه رشد مو هم مفیده یا نه. بقیه ویتامینای گروه B به ساخت گلبولای قرمز کمک می کنن که کارشون حمل اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر و فولیکولای موه. این مراحل واسه رشد مو ضروریه.

شما می تونین این ویتامینا رو از مواد غذایی ای مثل غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی و سبزیجات تیره برگ دریافت کنین. منابع حیوانی تنها منابع دریافت ویتامین B12 هستن. پس اگه رژیم گیاهخواری دارین بهتره از مکملای غذایی استفاده کنین.

۳. ویتامین C

رادیکالای آزاد مانع رشد مو و باعث پیر شدن اونا می شن. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قویه که جلوی پدیده استرس اکسیداتیو (استرس اکسیداتیو «عامل اکسید شدن» همون پیروزی رادیکالای آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن ماست و به یه جور به حمله های بیولوژیک به اُرگانیسم بدن تعبیر می شه.) به دلیل رادیکالای آزاد رو خواهد گرفت و در درمان ریزش مو در مردها مؤثره. بدن شما واسه تولید پروتئینی به نام کلاژن نیازمند ویتامین Cه. کلاژن بخش مهمی از ساختار مو رو تشکیل می ده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معرفی سبکای مدیریت اختلاف در سازمان 

ویتامین C به جذب آهن به عنوان ماده معدنی لازم واسه رشد مو کمک می کنه. توت فرنگی، فلفل و مرکبات همه منابع پر از ویتامین C هستن.

۴. ویتامین D

یکی از مشکلات کمبود ویتامین D ایجاد آسیب ای به نام آلوپسیه که اصطلاح علمی واسه ریزش موه. تحقیقات نشون می ده که این ویتامین باعث ساخته شدن فولیکولای جدید روی پوست سر می شه. البته این ویتامین در رشد مو مؤثره، اما تحقیقات بیشتر روی گیرنده های ویتامین D متمرکز بودن. نقش اصلی این ویتامین در رشد مو هنوز نامعلومه.

البته بیشتر افراد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنن، پس بهتره مصرف مواد پر از ویتامین D رو افزایش بدین. بدن شما این ویتامین رو در برخورد مستقیم با نور خورشید تولید می کنه. منابع پر از این ویتامین ماهیای چرب، روغن کبد ماهی کاد و بعضی از شکلای مختلف قارچ هستن.

۵. ویتامین E

یکی دیگر از ویتامینایی که در درمان ریزش مو در مردها مؤثره، ویتامین Eه. درست مثل ویتامین C این ویتامین هم آنتی اکسیدانی قویه که جلوی استرس اکسیداتیو رو خواهد گرفت. نتایج تحقیقی نشون می ده، افرادی که این ویتامین رو به مدت ۸ ماه مصرف کرده بودن، ۳۴٫۵ درصد موهایشان رشد کرد.

دانه آفتاب گردان، بادام، اسفناج و آواکادو منابع خوب ویتامین E هستن.

۶. آهن

آهن به سلولای خون کمک می کنه تا اکسیژن رو به بقیه سلولا منتقل کنه. این باعث می شه آهن واسه خیلی از عملکردهای بدن، ازجمله رشد مو و درمان ریزش مو در مردها لازم باشه. کمبود آهن باعث کم خونی هم می شه که خود دلیل ریزش موه. این موضوع در بین زنان بیشتر شایعه.

صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس از منابع خوب آهن هستن.

۷. زینک

زینک (روی) نقش مهمی در رشد و بازسازی مو و درمان ریزش مو در مردها داره. باعث می شه تا غدهای چربی دور فولیکولای مو خوب عمل کنن. از دست دادن مو یکی از نشونه های عمومی کمبود زینک در رژیم غذاییه. تحقیقات نشون میدن که مکملای شامل زینک باعث کاهش ریزش مو می شن.

البته تحقیقات زیادی میگن، مصرف بیش ازحد اون اثر برعکس داره. واسه همین بهتره زینک رو ازطریق رژیم غذایی دریافت کنین. صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوونه گندم، دانه کدوتنبل و عدس منابع مهم زینک هستن.

۸. پروتئین

مصرف به اندازه پروتئین به عنوان ماده تشکیل دهنده ی مو واسه رشد اون لازم و ضروریه. تحقیقات انجام گرفته روی حیوانات نشون می ده که کمبود پروتئین باعث از دست دادن مو می شه.

درمان ریزش مو در مردها نیازمند مصرف مکمل هاست؟

غذا بهترین منبع ویتامین هاییه که مو واسه رشد به اونا نیاز داره. البته اگه رژیم غذایی سالم و خوبی ندارین، مکملا می تونن مفید باشن. ازطرفی اگه کمبود مواد مغذی نداشته باشین، مصرف بیش ازحد ویتامینا و مواد معدنی می تونه مضر باشه. قبل از مصرف با دکتر خود مشورت کنین.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید