از سوزش معده رنج می برین؟ احساس می کنین معده تون آتیش گرفته؟ اگه با این مشکلات مواجهید، بدونین تنها نیستین. خیلی از افراد این مشکل رو دارن. جدا از اینکه سوزش معده ممکنه در قسمت بالایی شکم یا پایین قفسه ی سینه احساس ناراحتی کنین. نفخ، باد معده، آروغ زدن، احساس سیری زودهنگام و حالت تهوع بقیه علائم احتمالی این مریضی هستن. وجود بیش ازحد اسید در معده می تونه موجب سوزش معده شه. در این مطلب با درمانای خونگی واسه رفع این مشکل بیشتر آشنا میشید.

گاستریت (ورم معده)، بازگشت اسید به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال)، حساسیتای غذایی، زخما، مریضی سلیاک، سندروم روده ی تحریک پذیر و عفونتای باکتریایی به دلیل هلیکوباکتر پیلوری از علل اصلی سوزش معده هستن.

بقیه علل سوزش معده عبارتند از مشکلات جانبی بعضی داروها، استرسای عاطفی، مصرف زیاد نوشیدنیای الکلی، مصرف سیگار، چاقی، مصرف زیاد آنتی بیوتیکا، مصرف آبی که کلر زیاد داره و رژیم غذایی نامناسب.

همونجوریکه در بالا اشاره کردیم سوزش معده علل مختلفی داره. واسه انتخاب روش درمانی مناسب، اول باید دلیل سوزش معده رو شناسایی و بعد با دکتر تون در مورد روش درمانی مناسب مشورت کنین. واسه آرامش درد می تونین از درمانای خونگی استفاده کنین. حالا با ۱۰ درمان خونگی سوزش معده بیشتر آشنا شید.

آرامش

۱. سرکه ی سیب

سرکه ی سیب (خواص سرکه سیب) دارویی مناسب واسه درمان سوزش معده س. با اینکه سرکه ی سیب طبع اسیدی داره، ولی در معده خاصیت قلیایی پیدا می کنه و موجب تنظیم سطح اسید معده می شه.

سرکه ی سیب به گوارش کمک می کنه و مانع تشکیل اسید اضافی در معده می شه. پس از دردهای معده جلوگیری می کنه و باعث تنظیم pH معده می شه.

  1. ۱ تا ۲ قاشق چای خوری سرکه ی سیب نپخته و صاف نشده رو در یک لیوان آب ولرم بریزین.
  2. بهش کمی عسل اضافه کنین (اختیاری) و هم بزنین.
  3. این نوشیدنی رو ۱ یا ۲ بار در روز بخورین. بهتره این ترکیب رو قبل از غذا بخورین.

۲. جوش شیرین

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) درمانی خوب واسه مشکلات گوارشی مثل سوزش معده س. جوش شیرین به عنوان ضداسیدی طبیعی، محیط اسیدی معده رو خنثی می کنه و موجب آرامش فوری سوزش معده می شه.

  1. نصف یا ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین رو در یک لیوان آب بریزین. بعد اونو هم بزنین تا جوش شیرین به طور کامل در آب حل شه.
  2. واسه بهبود طعم کمی عسل و لیمو ترش بهش اضافه کنین و اونو بی معطلی بخورین.
  3. روزی ۱ یا ۲ بار از این درمان استفاده کنین. بهترین زمان واسه مصرف جوش شیرین ۱ تا ۲ ساعت پس از مصرف وعدهای غذایی یا داروهاست.

توجه: با معده ی پُر، جوش شیرین مصرف نکنین و این درمان رو بیشتر از یک هفته ادامه ندین.

۳. پروبیوتیکا

غذاهای دارای پروبیوتیک احساس سوزش معده، درد و ناراحتی به دلیل اسیدیته ی بالا و مشکلات دستگاه گوارش رو بهبود میدن. پروبیوتیکا، باکتریای مفیدی هستن که سلامت روده و سلامت کل دستگاه گوارش رو افزایش میدن.

مصرف غذاها و نوشیدنیای شامل پروبیوتیکا موجب برابری باکتریای مفید دستگاه گوارش می شه و از تشکیل اسید اضافی در معده جلوگیری می کنه.

  • ماست، بعضی از اجناس لبنی، اجناس حاصل از سویا، کفیر، ساورکرات (کلم شور تخمیری)، شکلات تلخ و چای کمبوچا منابع خوبی واسه تأمین پروبیوتیکا هستن.
  • پروبیوتیکا به شکل مکملای تغذیه ای هم در بازار وجود دارن که می تونین پس از مشورت با دکتر اونا رو استفاده کنین.

۴. آب خیارشور

آب خیارشور پر از سرکهه و می تونه مثل سرکه ی سیب تشکیل اسید رو در معده کاهش بده. مصرف آب خیارشوری که به طور طبیعی تخمیر شده ، راهی مناسب واسه دریافت پروبیوتیکای غیرلبنی و کاهش احتمال هرگونه مشکلات جانبیه.

آب خیارشور نسبت به سرکه طعم بهتری داره و بیشتر افراد ترجیح میدن به جای سرکه از آب خیارشور استفاده کنن. اگه اسید معده آزارتان می ده، چند جرعه یا چند قاشق چای خوری آب خیارشور رو بعد از وعدهای غذایی تون استفاده کنین. می تونین به همراه آب خیارشور، خود خیارشور رو هم بخورین.

۵. زنجبیل

مصرف زنجبیل راهی مناسب واسه بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به درمان شکلای مختلف مشکلات معده (از رفلاکس یا ترش کردن گرفته تا زخم معده) است.

زنجبیل به افزایش جذب مواد مغذی و هضم بهتر غذا، و هم به ترشح مخاط در معده کمک می کنه و اثر اسید رو بر معده کم می کنه. واقعا زنجبیل اسید معده رو خنثی می کنه.

  • ۱ قاشق چای خوری از ریشه ی زنجبیل تازه خردشده رو در یک فنجون آب جوش بریزین، روی اون درپوشی بذارین و اجازه بدین ۱۰ دقیقه در این وضعیت بمونه. بعد کمی عسل به این نوشیدنی اضافه کنین و اونو به آرامی بخورین. روزی ۲ تا ۳ بار و به مدت ۱ هفته این نوشیدنی رو بخورین.
  • یک راه دیگر اینه که نصف قاشق غذاخوری آب زنجبیل رو با کمی عسل ترکیب کنین و اونو قبل از وعدهای غذایی بخورین. ۲ بار در روز و به مدت یک هفته این درمان رو ادامه بدین.
  • می تونین واسه جنگ با اسید معده تکه ای کوچیک از ریشه ی زنجبیل تازه رو هم بجوید.

توجه: ممکنه زنجبیل با داروهای ضدانعقاد و فشار خون بالا تداخل دارویی داشته باشه. پس اگه از این داروها استفاده می کنین، پیش از مصرف زنجبیل با دکتر تون مشورت کنین.

۶. بابونه

بابونه درمانی عالی واسه خنثی کردن اسید معده س چون به کاهش نا آرومی و خنثی کردن اسیدها کمک می کنه. بابونه می تونه خطر بروز زخما رو هم کاهش بده.

استرسا از عوامل زیاد رفلاکس هستن. بابونه با کمک به کاهش استرس ، از ترش کردن و رفلاکس معده جلوگیری می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معنی اصالت در رهبری؛ چه جوری از این قدرت جادویی استفاده کنیم؟ 

  • ۱ تا ۲ قاشق چای خوری گل خشک شده ی بابونه رو در یک فنجون آب داغ بریزین. روی اونو به مدت ۵ دقیقه بپوشونین. بعد کمی عسل بهش اضافه کنین. روزی ۳ تا ۴ بار این نوشیدنی رو بخورین.
  • مکملای خوراکی بابونه هم در بازار هست که پس از مشورت با دکتر تون می تونین از اونا استفاده کنین.

توجه: بابونه رو روی گرما نجوشونین. چون اجزای فعال اون از بین می رن.

۷. آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا خاصیت ضدالتهابی داره و شامل ویتامینا، مواد معدنی و اسیدهای آمینه ایه که جدا از اینکه سم زدایی بدن، گوارش رو بهبود می بخشن.

طبق مطالعه ای که نتایج اون در سال ۲۰۱۵ در مجله طب سنتی چینی به چاپ رسید، آب آلوئه ورا علائم رفلاکس اسیدی رو بدون هرگونه مشکلات جانبی کم می کنه. آب آلوئه ورا با خاصیت ضدالتهابی اش تولید اسید رو کم می کنه.

  • قبل از وعدهای غذایی نصف فنجون آب آلوئه ورا بخورین. بهتره از آب آلوئه ورایی استفاده کنین که اجزای با خاصیت ملین از اون جدا شده باشه.

توجه: اگه ناراحتی معده دارین، از آب آلوئه ورا استفاده نکنین.

۸. آدامس

جویدن آدامس بدون شکر راه حلی ساده واسه جنگ با سوزش معده س. جویدن آدامس، ترشح بزاق دهن رو افزایش می ده. بزاق خاصیت قلیایی داره. وقتی آب دهن رو قورت میدید، خاصیت قلیایی اون اسید معده رو خننثی می کنه و فورا سوزش معده رو آرامش می ده.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله مریضیای گوش، حلق و بینی به چاپ رسید، جویدن آدامس تاثیرات مثبتی بر pH دهن و مری داره و می تونه درمانی طبیعی واسه جلوگیری از رفلاکس و ترش کردن باشه.

طبق مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۵ در مجله تحقیقات دندانپزشکی به چاپ رسید، مصرف آدامس بدون شکر نیم ساعت پس از صرف غذا می تونه رفلاکس اسید گوارشی پس از صرف غذا رو کاهش بده.

پس از وعدهای غذایی یک آدامس بدون شکر رو نیم ساعت بجوید تا با کم شدن اسید، از سوزش معده و سینه جلوگیری کنین. از مصرف آدامسای شامل شکر یا طعم دهنده ی نعناع پرهیز کنین.

۹. موز

موز پر از فیبره و سرعت گوارش رو افزایش می ده. پس با کم شدن اسید معده از سوزش معده جلوگیری می کنه. واقعا موز یه جور ضداسید طبیعیه که مثل محافظی در مقابل رفلاکس اسیدی عمل می کنه. پتاسیم موجود در موز هم تولید اسید معده رو کنترل می کنه.

  • واسه آزادی سریع از مشکل اسید معده یک موز رسیده بخورین.
  • می تونین همراه با شیر سرد یا ماست یه جور اسموتی موز درست کنین و بخورین.
  • جدا از اینکه موز، سیب، پاپایا و هندوانه هم می تونن موجب بهبود رفلاکس اسیدی شن.

۱۰. نارون قرمز

نارون قرمز (دردار) با خاصیت ضدالتهابی خود لایه ای روی دیواره ی مری و معده ایجاد می کنه و مثل مانعی در برابر اسید عمل می کنه. نارون قرمز، روده رو هم به تولید مخاط تحریک می کنه. این می تونه به محافظت در برابر زخما و اسید اضافه کمک کنه.

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر نارون قرمز رو در یک فنجون آب داغ بریزین و به مدت ۵ دقیقه اجازه بدین در اون خیس بخورد. بعد این چای رو بخورین. این کار رو ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنین.
  • نارون قرمز به شکل کپسولای ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرمی هم موجوده که می تونین اونو ۳ تا ۴ بار در روز استفاده کنین. البته بهتره اول با دکتر تون در این مورد مشورت کنین.

توجه: بدون مشورت با دکتر به کودکان نارون قرمز ندین.

بقیه نکات:

  • عوامل زیاد سوزش معده رو شناسایی و از اونا دوری کنین.
  • واسه کمک به دستگاه گوارش، رژیم غذایی مغذی و پر از فیبر رو دنبال کنین. به جای دو وعده غذایی سنگین، پنج یا شش وعده غذایی سبک تر در روز داشته باشین تا هضم غذا راحت تر شه.
  • واسه کمک به هضم غذا، بهتره غذا رو خوب بجوید.
  • مصرف غذاهای کم ادویه و ملایم به خنثی کردن اسیدهای گوارشی کمک می کنه.
  • از مصرف غذاهایی که اسید معده رو افزایش میدن، پرهیز کنین. غلات و کربوهیدراتای تصفیه شده، غذاهای سرخ شده و فرآوری شده، نوشیدنیای شیرین، گوشت قرمز، روغنای جامد، غذاهای پرادویه و شکلات غذاهایی هستن که می تونن اسید معده رو زیاد کنن.
  • از مصرف میوه ها و سبزیجات پر از اسید سیتریک مثل پرتقال، گوجه فرنگی و گریپ فروت پرهیز کنین.
  • یه مدت مصرف سیر و پیاز رو متوقف کنین چون می تونن نشونه های به دلیل رفلاکس اسیدی و تپش قلب رو در بعضی افراد زیاد کنن.
  • از مصرف نوشیدنیای الکلی پرهیز کنین چون احتمال بازگشت اسید به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال) رو افزایش میدن.
  • روی معده نخوابید یا پس از صرف غذا صاف به پشت نخوابید چون با این کار موجب سوءهاضمه و تپش قلب میشید. بهتره به طرف چپ بخوابید.
  • تا نیم ساعت پس از مصرف غذا از انجام هرگونه تمرین ورزشی پرهیز کنین.
  • آب pH خنثی داره و می تونه به خنثی کردن اسید معده کمک کنه پس تا می تونین آب بخورین.
  • نوشیدن شیر سرد یا آب دوغ می تونه از تشکیل و جذب اسید اضافی جلوگیری کنه و علائم به دلیل اسید معده ی اضافی رو کاهش بده.
  • مصرف سیگار رو متوقف کنین چون ترشح بزاق رو کم می کنه و بزاق در خنثی کردن اسید نقش مهمی داره.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید