میگرن آسیب ای بالاتر از یک سردرد معمولیه که بیشتر با دردهای شدید، تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراهه. این سردرد عجیب و غریب و غیرقابل تحملِ ضربان دار روند زندگی فرد رو پریشون و روز اونو تباه می کنه. اما از اونجا که هر مشکلی راه حلی داره، نباید دست روی دست بذارین و منتظر باشین تا این درد طاقت فرسا تموم شه. زمانی که بدونین چه باید بکنین، می تونین این مشکل رو سروسامان بدین و روند عادی زندگی خود رو از سر بگیرین.

با این مقاله از «چه جوری» همراه باشین تا دفعه ی بعدی که خدایی نکرده این درد به سراغ تون اومد، واسه درمون میگرن اقدام کنین.

قدم اول: برنامه درمانی داشته باشین

داشتن یک برنامه مطمئن پیش از اینکه این سردرد لعنتی اون قدر شدید شه که خلع صلاح شید، شما رو واسه مقابله با حملات میگرن قوی می کنه. اگه برنامه درستی داشته باشین در برابر حمله ها مجهز هستین.

زمانی که حس می کنین حملات میگرن در شرف وقوعه باید دارو استفاده کنین یعنی خیلی قبلا از اونکه درد، دور از جون امان تون رو ببره. اینکه بدونین دقیقا چه دارویی دوای دردتونه استرس شما رو هنگام شروع سردردهای میگرنی کم می کنه چون درگیر حدس و فکرایی که نمی دونین کدامش می تونه درد شما رو ساکت کنه نمی شین.

برنامه درمانی شما ممکنه شامل داروهای تجویزی یا غیر تجویزی مثل روشای سنتی یا ترکیبی از هر دو باشه. در هر صورت باید واسه مقابله با حمله بعدی آماده باشین. درباره برنامه درمانی حتما با دکتر تون مشورت کنین. این کار اضطراب و نگرانی به دلیل فکر کردن به سردردهای بعدی رو کم تر می کنه.

قدم دوم: واسه درمون میگرن باید سریع اقدام کنین

زمان، در کاهش درد میگرن یعنی همه چیز! و این فقط تداعی گر یک مفهومه: «داروهای تون رو سر وقت استفاده کنین.» از اونجا که مقدمه حمله های میگرنی اخطار دهنده ی دردهای شدید بعدیه، حتما داروهایتان رو هنگام شروع حمله میگرنی استفاده کنین و نه با شدیدتر شدن اون. اگه این پیشنهاد رو جدی بگیرین شانس آرامش سریع تر سردردتان بیشتر می شه. پس منتظر نمانید تا یک درد شدید تموم عیار رو تجربه کنین. شما که به سابقه سردردهای خود واقف هستین می تونین با شروع دردهای کم اونو در نطفه نابود کنین.

آرامش

دوستان عزیزم توجه داشته باشین که در این مرحله وقت شناسی اهمیت خاصی داره، مهم اینه که فرد گرفتار مقدمه سردرد میگرنی رو به رسمیت بشناسه و در زمان درست اقدام کنه. نگران نباشید، گرچه مقدمه میگرن در افراد مختلف متفاوته اما ما مهم ترین علائم اونو به شما خواهیم گفت:

  • حساسیت به نور یا صدا؛
  • تغییرات ایجاد و خو مثل تحریک پذیری، اضطراب یا حتی حس نشاط و سرخوشی؛
  • نبود تمرکز؛
  • پراشتهایی، به ویژه میل به خوردن کربوهیدرات؛
  • خستگی یا خمیازه کشیدنای همیشگی.

اگه جزو کسائی هستین که مدتیه میگرن دارین، می تونین خیلی راحت علائم شروع حملات میگرنی رو تشخیص داده و در زمان مناسب اقدام کنین. یادتون باشه داروهای میگرن تون رو همیشه همراه خود داشته باشین تا بتونین کنترل شرایط رو به دست بگیرین و زمان رو از دست ندین.

قدم سوم: تشخیص عوامل بروز میگرن

اگه فردِ گرفتار به سردردای میگرنی عوامل ایجاد سردردهایش رو بشناسه، می تونه قدمای مؤثرتری در جهت درمون برداره. مثلا باید بدونین چون امروز فرصت نداشتید غذا بخورین و گرسنگی کشیدید دچار حمله میگرنی شدید؟ بعضی از حملات میگرنی در اثر کمبود مواد غذایی در بدن شروع می شن. پایین اومدن قند خون یا هیپوگلیسمی سردردهای میگرنی رو تحریک می کنه. اگه فکر می کنین که گرسنگی عامل بروز سردردهایتانه بهتره همیشه خوردنیای سبکی که معده رو اذیت نکنه مثل بیسکوییتای شورمزه همراه خود داشته باشین. رعایت این نکته همراه با مصرف داروها به آرامش فرد گرفتار کمک می کنه. انجمن ملی میگرن باور داره افراد گرفتار به سردردهای میگرنی در صورتی که قبل از شروع حملات میل به خوردن کربوهیدرات دارن بهتره در طول روز واسه خودمیان وعده در نظر بگیرن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معرفی شاخص های کلیدی کارکرد در بازاریابی 

دوستان عزیزم توجه کنین که کمبود آب بدن و دهیدراته شدن اون، سردردهای میگرنی رو به دنبال داره و ممکنه به شدیدتر شدن اون دامن بزنه. اگه امروز به اندازه کافی مایعات مصرف نکردین و حالا خدایی نکرده دچار سردرد شدین، واسه جلوگیری از بروز حالت تهوع یک لیوان آب رو جرعه جرعه و به آرامی بخورین و بعد کمی دراز بکشین. با این کار میگرن راهش رو می کشه و پی کار خود میره.

قدم چهارم: در جای آروم و تاریکی استراحت کنین

حساسیت به نور و صدا یکی از شایع ترین علائم شروع حملات میگرنیه. پس اگه فردی که دچار سردرد شده در جای ساکت و تاریکی استراحت کنه هم حالش زودتر خوب می شه و هم آرامش بیشتری داره که این خود کمک کننده س. دراز بکشین، چشماتون رو ببندید و روی تنفس تون تمرکز کنین. به آرامی و عمیق از دیافراگم نفس بکشین، با هر دم بالا رفتن و با هر بازدم پایین اومدن شکم تون رو احساس کنین. انجام این تمرین شما رو آروم می کنه.

تمرینات و ورزشای تنفس عمیق و تمدد اعصاب به کوتاه تر شدن یا از بین رفتن حملات میگرنی کمک می کنه. این تمرینات حتی بعضی وقتا واسه جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی هم مؤثره.

قدم پنجم: کافئین بعضی وقتا کمک کننده س

یک فنجون قهوه حریف قدرتمندی واسه یک حمله میگرنیه و می تونه اونو متوقف کنه. وجود کافئین در بعضی داروهای خونه میگرن تأییدی بر این واقعیته.

همونجوریکه میدونید زیاده روی در هیچی خوب نیس. پس حواس تون باشه به هوای اثر مطلوب کافئین بر میگرن، بیشتر از حد قهوه بخورین. نوشیدن بیشتر از یک فنجون قهوه بدن شما رو در برابر کافئین مقاوم می کنه و دفعه ی بعدی که میگرن به سراغ تون میاد تأثیری روی سردردتان نداره. افراد گرفتار به سردردهای میگرنی که بیشتر از سه روز در هفته قهوه می خورن، به کافئین وابسته می شن و ممکنه سردردهای به دلیل وابستگی به خوردن قهوه هم به مشکلات میگرن شون اضافه شه. میونه روی رمز کارکرد درست کافئین در آرامش سردردهای میگرنیه.

قدم ششم: سرما یا گرما درمانی رو امتحان کنین

اگه جزو افرادی باشین که در صورت آسیب دیده گی بدن از کیسه یخ یا هنگام کمر درد از کیسه آب گرم استفاده می کنین پس حتما به قدرت دماتراپی یا دمادرمانی واقف هستین. می خوام به شما خبر خوبی بدهم و اون اینکه دمادرمانی دربار ه ی میگرن هم جواب می ده. البته اینکه جواب بگیرین یا نه لازمه اینه که امتحان کنین کدوم نوع دمادرمانی واسه شما بهتره. بعضی افراد اگه یک کیسه یخ روی سرشون بذارن حس بهتری دارن و آروم می شن و یه سریای دیگه هم مثل خود من اگه سرشون رو گرم نگه دارن سردردشان زودتر از بین میره و البته در بیشتر مواقع گرما و آفتاب واسه درمون سردرد مفیدتره.

معمولا خیلی از افراد هنگام حملات میگرنی واسه آرامش سردردشان، روی سرشون کیسه آب گرم می ذارن یا دوش آب گرم می گیرن. دوستان عزیزم این روش درمانی بارها تجربه شده و می تونه مکمل درمانی بسیار مؤثری باشه. پس ارزشش رو داره که در کنار علاجای دارویی اونو امتحان کنین.

با لوازم منحصربه فرد خودتون به جنگ میگرن برید

همونجوریکه گفتیم درمون میگرن بالاتر از آرامش یک سردرد ساده س!. از اونجا که این نوع سردرد آسیب ی پیچیده ایه، باید با چندین وسیله مختلف یا ترکیب اونا واسه درمون سریع و مؤثر اون سعی کنین. با اجرا روشایی که با هم مرور کردیم می تونین سردرد خود رو مدیریت کنین و بهترین برنامه درمانی ممکن رو واسه اون در نظر بگیرین.

منبع : healthline

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید