بعضی افراد مثل ستاره در مکالمها می درخشن، می تونن بدون هیچ سختی پشت سر هم داستان بگن و جوک گویی کنن. در مقابل، حرف زدن واسه افراد کم حرف یا درون گرا کار سختیه. کاری که واسه اون باید تموم جرئت و جسارت خود رو جمع کنن. البته کم حرفی تازمانی که در کنترل شما باشه ویژگی بدی نیس. شاید بخواهید واسه پیدا کردن دوست یا مشارکت بهتر در موقعیتای اجتماعی کم حرفی رو کنار بذارین. در هر حال اگه این ویژگی مانعی بر سر رسیدن به خواسته هاتونه واسه درمون کم حرفی با این نوشته همراه شید. با تمرینای کاربردی، صرف وقت و روبه رو شدن با ترس هاتون می تونین به روشی تازه در جمع ظاهر شید. آماده باشین که قراره از کنج آسایش همیشگی تون بیرون بیایید.

 

اینجا چار روش درمون کم حرفی رو با هم مرور می کنیم:

روش اول: حرف زدن با آدمای جدید

۱. چند عبارت واسه شروع مکالمه تو ذهن داشته باشین

باز کردن سر صحبت با آدمی که نمی شناسید می تونه سخت باشه. اما اگه واسه این کار آماده شید کمتر احساس ناشی گری می کنین. پیش از شرکت در دورهمیا چند عبارت واسه شروع مکالمه پیدا کنین تا حرفی واسه گفتن داشته باشین.

  • اگه به مهمانی می روید می تونین بگید: «غذا واقعا عالی بود. فلان غذا رو امتحان کردین؟» یا «با فلانی چه جوری آشنا شدید؟»
  • می تونین از کسی تعریف کنین. «عاشق لباست شدم. از کجا خریدی اش؟»
  • اگه جایی می روید که با آدمای اونجا اشتراکاتی دارین درباره اون اشتراکات حرفی بزنین و بعد سوال بپرسید. مثلا بگید: «من عاشق بازیای ویدیویی ام. بازی مورد علاقه تو چیه؟»

۲. چیزی که قراره بگید رو تمرین کنین

چیزی که قراره بگید رو روی کاغذ بنویسین و روبه روی آینه با صدای رسا اونو با خودتون تمرین کنین. این کار باعث می شه در بین مکالمه جملات رو طبیعی تر ادا کنین. حتی وقتی تمرین کرده باشین هم ممکنه مکالمه طبق برنامه شما پیش نرود؛ اما اشکالی نداره.

  • زمانی که تمرین کرده باشین می تونین در موقعیتای واقعی طبق تجربیات تون در این جملات تغییراتی بدین.
  • تمرین شما باید متناسب با چالشی باشه که با اون روبرو هستین. اگه به دانشگاه می روید تمرین مکالمه می تونه روی موضوعات درسی، تهیه ی جزوه یا آزمون و پروژه پیش رو متمرکز باشه. اگه قراره به مهمانی برید مکالمه ی تمرینی شما می تونه روی سرگرمیای مهمانی، تعریف از بقیه و غذایی باشه که در مهمانی سرو شده.

۳. روی فرد مقابل تمرکز کنین

اگه آدم خجالتی ای باشین شاید در برخورد با بقیه بیشتر روی خودتون متمرکزید. ممکنه به این فکر کنین که اونا درباره شما چه فکری می کنن یا بعد از این باید چه بگید. به جای فکر درباره خودتون و احساس تون روی صحبتای فرد مقابل تمرکز کنین. ببینین اونا چه میگن یا دور و برتان چه اتفاقاتی در جریانه.

  • تمرین واسه تبدیل شدن به یک شنونده ی خوب به شما کمک می کُند روی حرفای بقیه تمرکز کنین. تماس چشمی رو از دست ندین، بعضی وقتا سرتون رو به نشونه تأیید تکون بدین و لبخند به لب داشته باشین؛
  • جدا از اینکه این می تونین بین مکالمه از عبارتایی مثل «بله»، «متوجه ام»، «اوهوم» یا «هممممم» استفاده کنین؛
  • به رفتار، لحن صدا، زبون بدن، حالت و حرکات صورت افراد دقت کنین و ببینین با بقیه چه جوری رابطه برقرار می کنن. با همدلی سعی کنین خودتون رو جای اونا بذارین و چیزی که میگن رو تجربه کنین. این کار کمک می کنه در مکالمه حضور داشته باشین و متناسب با اون جواب بدین.

۴. در مکالمهای گروهی کمی مشارکت کنین

ناظر مکالمه ی بقیه بودن و موثر نشدن در اون، کار ساده ایه. شرکت در یک مکالمه ی گروهی به ویژه زمانی سخت می شه که افراد موثر همدیگه رو می شناسن و شما فردی خارج از گروه هستین. اگه در اینجور شرایطی هستین سعی کنین با عبارتای کوتاهی در مکالمه حضور داشته باشین:

  • «درسته، موافقم.»
  • «دیوونه کننده س.»
  • «من هم این رو شنیده ام.»
  • زمانی که بقیه می خندن به جای ساکت بودن شمام بخندین.

این عبارتای کوتاه شما رو آماده می کنه تا اگه احساس راحتی بیشتری کردین بیشتر حرف بزنین.

۵. سؤالات بازپاسخ بپرسید

سؤالات بازپاسخ اونایی هستن که به پاسخی بیشتر از یک بله یا نه احتیاح دارن. این نوع سؤالات مکالمه رو زنده نگه می دارن و به شما امکان میدن که فرد مقابل رو بشناسین. بیشتر آدما از حرف زدن درباره خودشون استقبال می کنن. پس این سؤالات بار رو از دوش شما برمی دارن.

مثلا به جای اینکه بپرسید: « حیوان خونگی دارین؟» بگید: «به چه حیواناتی علاقه دارین؟»

به جای «واسه این هفته برنامه ای داری؟» بگید: «این هفته چه جوری می خوای خوش بگذرانی؟»

۶. در شروع مکالمها حرفی بزنین

وقتی وارد جمعی میشید که می خواید بیشتر در اونجا حرف بزنین، سعی کنین در ده دقیقه ی اول وارد صحبت شید. اگه زود وارد بحث شید کمتر احتمال داره کم حرف و کم رو باقی بمونین. البته لازم نیس که در مکالمه نقش پررنگی برعهده بگیرین. همین که با گوینده موافقت کنین یا سؤالی بپرسید کافیه.

روش دوم: خوش صحبت شدن

۱. از رفت و امدای کوتاه غافل نشید

مهارت حرف زدن رو با تمرینای کوتاهِ رفت و امد با بقیه تقویت کنین. برداشتن قدمای کوچیک اعتماد به توانایی تون رو زیاد می کنه. وقتی رفت و امدای کوتاه برقرار می کنین اگه ناشیانه رفتار کنین هم مسئله خیلی مهمی نمیشه.

  • به یک ناشناس در خیابون لبخند بزنین؛
  • با صندوقدار مغازه، پیش خدمت، فروشنده، پیک تحویل یا پستچی مکالمه ای داشته باشین؛
  • اگه واقعا چیزی شایسته تعریف کردن می ببینن، تعریف کنین؛
  • از کسی سؤالی غیررسمی بپرسید. اگه در صف پرداخت وجه خریدهایتان هستین می تونین بپرسید: «امروز خیلی سرتون شلوغ بوده؟»

۲. درباره جریانات روز بخونین

درباره اتفاقات جاری مثل اخبار، ورزشا، سرگرمیا و برنامه های تلویزیونی به روز باشین. با این کار وسط هر مکالمه ای قرار بگیرین حرفی واسه گفتن دارین. لازم نیس در همه موضوعات اطلاعات عمیقی داشته باشین به اندازه ای که بتونین در بحثا نظری داشته باشین کافیه.

  • چند موضوع خبری یا سایت موضوعات روز رو به شکل دائم دنبال کنین تا به روز باشین.
  • می تونین یک بار در روز اخبار ببینین یا روزنامه بخونین تا عقب نیفتید.

۳. مکالمه رو پیش ببرین

زمانی که بقیه صحبت می کنن نشونه هایی درباره موضوعاتی به شما میدن که می تونین درباره اونا صحبت کنین. و اگه گوش کنین می تونین راه های مختلفی واسه ادامه مکالمه پیدا کنین.

  • مثلا اگه کسی گفت: «دیروز با مجید بیرون غذا خوردیم.» طبق این جمله شما می تونین درباره رستوران، کارای دیگری که اون روز انجام دادن یا هامون سؤال کنین.
  • می تونین هر کدوم از جوابا رو به یک تجربه شخصی در رابطه کنین. می تونین درباره رستورانایی که رفته اید یا دل تون می خواد برید حرف بزنین.

۴. گارد بسته نگیرید

تماس چشمی خوبی برقرار کنین و صاف بایستید. با اعتماد به نفس صحبت کنین: با صدایی رسا حرف بزنین که دیگری اونو . سریع حرف نزنید. و با لحنی صمیمی و علاقه مند به آشنایی حرف بزنین. این نکات ریز به بقیه کمک می کنه تا شما رو بهتر بفهمن. به شما کمک می کنن احساس کنین کارتون رو با موفقیت انجام دادین و در جمع شنیده شدین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معنی اصالت در رهبری؛ چه جوری از این قدرت جادویی استفاده کنیم؟ 

۵. تا جای ممکن تمرین کنین

خوش صحبتی مهارتی اکتسابیه. هر چه بیشتر اونو تمرین کنین بهتر عمل می کنین. کمتر در موقعیتای اجتماعی مضطرب میشید و حرف زدن بیشتر از قبل کاری طبیعی به نظرتون میاد.

روش سوم: درمون کم حرفی با شکست دادن خجالتی بودن

۱. بخش ای رو واسه پیشرفت انتخاب کنین

ممکنه شما در موقعیتای خاصی خجالت زده شید و در شرایط دیگر احساس راحتی بیشتری کنین. بخش ای رو که مایل اید در اون پیشرفت کنین مشخص کنین. می خواید در محل کار بیشتر حرف بزنین؟ می خواید با آدمای جدید آشنا شید؟ در مکالمهای گروهی از همراهی باز می مانید؟

  • مثلا اگه قصد درمون کم حرفی در محل کارتون رو دارین. هدف تون می تونه بیان باور در جلسات و داشتن مکالمه ای کوتاه با دو نفر از همکاران در طول روز باشه.

۲. الگوای تفکر منفی رو شناسایی کنین

الگوهای فکری منفی متفاوتی هست که می تونه باعث پریشونی و نبود راحتی شما در موقعیتای اجتماعی شه. در حالی که افکار منفی حتما با واقعیت منطبق نیستن می تونن در شما احساس ناامنی و نبود اعتماد به نفس رو به وجود بیارن. افکار منفی عادی در این شرایط شامل موارد زیره:

  • تو عجیب غریبی و/یا دوست داشتنی نیستی؛
  • آدما همیشه قضاوتت می کنن؛
  • اگه انجام دهنده اشتباه بشی بقیه طردت می کنن؛
  • تو همون تعریفی هستی که بقیه ازت تو ذهن دارن؛
  • دوری شدن وحشتناک ترین اتفاق ممکنه؛
  • نظر تو مهم نیس؛
  • همیشه باید حرف درست رو بزنی.

۳. وقتی تنها هستین حرف بزنین

به عنوان یک آدم خجالتی یا کم حرف زمان زیادی رو تو ذهن تون می گذرونین. فکرهای زیادی دارین که با کسی در بین نمی ذارین و عادت کردین که سکوت اختیار کنین. شما باید مغزتون رو تمرین بدین که افکارتان رو به زبون بیاره.

  • هر وقت تنها بودین هر چه به ذهن تون رسید رو بر زبون بیارین.
  • هر روز کمه کم ۵ دقیقه با خودتون حرف بزنین.
  • در شروع این کار به نظرتون عجیب می رسه اما هر چه بیشتر انجامش بدین بیشتر بهش عادت می کنین.

۴. با ترس هاتون قدم به قدم روبه رو شید

ممکنه کم حرفی و خجالتی بودن تون به خاطر ترس از دوری شدن یا احمق به نظر رسیدن در موقعیتای خاص باشه. نمی تونین یک شبه بر ترس هاتون پیروز شدین. این کار به زمان و تمرین نیاز داره. یک هدف کلی رو در نظر بگیرین و قدمای کوچیکی واسه رسیدن بهش وردارین. با کاری که کمترین فشار رو به شما وارد می کنه شروع کنین و پیش برید. مثلا اگه از حرف زدن با آدمای جدید در یک موقعیت گروهی می ترسین اینا قدمایی هستن که واسه درمون کم حرفی خود می تونین وردارین:

  • لبخند بزنین و با چند نفر تماس چشمی برقرار کنین؛
  • از کسی سؤالی بپرسید مثلا: «درباره این مراسم از کجا خبردار شدید؟» یا «قبلا اینجا بودین؟» ؛
  • گروهی که صمیمی به نظر می رسه رو پیدا کرده و بهش ملحق شید. به مکالمه گوش بدین و کمی نظر بدین؛
  • دوباره به یه گروه ملحق شید اما این بار در مکالمه شرکت کنین؛
  • تا زمانی که تجربیات مثبتی از مرحله قبل کسب نکردین به مرحله بعد قدم نذارین . مثلا از کسی سوال نپرسید مگه اینکه پس از لبخند زدن به افراد اونا هم به شما لبخند زده باشن.

۵. از کنج آسایش تون بیرون بیایید

آدمای کم حرف و خجالتی ترجیح میدن کارایی که قبلا انجام دادن رو دوباره تکرار کنن و با همون آدمای سابق رفت و اومد داشته باشن. خودتون رو در شرایط جدید بذارین تا از کنج آسایش تون خارج شید. یک روش بسیار خوب واسه این کار پیوستن به انجمنای کار داوطلبانه ایه که بهش علاقه دارین.

  • اگه داوطلب میشید یا به انجمنی می پیوندید پس از قبل اشتراکاتی با افراد اونجا دارین. واسه همین حرف زدن با اونا ساده تر هستش.
  • امتحان کردن کارای تازه به شما موضوعات تازه ای واسه تبادل نظر با بقیه می ده.

۶. صبور باشین

شما یک شبه از یک آدم کم حرف به یک آدم پرُحرف تبدیل نمی شین. داشتن انتظارات واقعی و مهربون بودن با خودتون در این راه اهمیت زیاد داره. کافیه که هر روز واسه پیشرفت سعی کنین. اگه روز شنبه به کسی لبخند زدید، روز یک شنبه به دو نفر لبخند بزنین. اگه ثابت قدم باشین پیشرفت می کنین.

  • ممکنه بعضی وقتا اشتباه کنین یا احساس کنین احمق هستین. سعی کنین زیاد به خودتون سخت نگیرید. هیچکی بدون اشتباه نیس.
  • به یاد داشته باشین که بعضی افراد ممکنه واسه حرف زدن با شما زمان نداشته باشن یا فقط آدمای گستاخی باشن. اگه موفق نبودین موضوع رو شخصی تلقی نکنین.

روش چهارم: کامیابی در موقعیتای اجتماعی

۱. در فعالیتای گروهی مشارکت کنین

در فعالیتای گروهی ای که افرادِ با علائق مشترک شما در اون حضور دارن شرکت کنین. این نقاط اشتراک ارتباطی خودکار بین شما و اونا برقرار می کنه و لازم نمیشه که واسه حرف زدن با اونا خیلی نگران باشین.

  • دعوت دوستان تون رو واسه رفتن به جاهای جورواجور پذیرا باشین چه از این دعوت خوش تون بیاد چه دوست نداشته باشین اونو قبول کنین. زمانی که اونجا برید ممکنه فهمیده باشین که داره بهتان خوش میگذره.
  • فعالیتای گروهی که می تونین امتحان کنین شامل انجمنای مدرسه و دانشگاه، تیمای ورزشی یا فعالیتای داوطلبانهه.

۲. جز اولین نفرات به مراسم برسین

شاید دیر رسیدن به مراسم واسه تون وسوسه کننده باشه تا خودتون رو در جمعیت گم کنین. گرچه این کار در اصل به ضررتون تموم می شه. زودتر رسیدن زمان کافی واسه موافق شدن با محیط دور و بر رو در اختیارتون می ذاره و احساس راحتی بیشتری می کنین. اگه میزبان مراسم رو می شناسین از اون بپرسید که کمکی لازم داره یا نه؟ وقتی کاری واسه انجام دادن داشته باشین احساس راحتی بیشتری می کنین.

  • تا زمانی که جمعیت مهمانان از راه برسه شما دیگر با محیط اُخت شدین.
  • مثلا اگه مهمانی ساعت ۷ عصر شروع می شه. ساعت یک ربع به ۷ اونجا باشین.

۳. به خودتون استراحت بدین

ممکنه وقتی یه مدت رو با بقیه می گذرونین احساس کنین انرژی تون بررسی رفته یا تحت فشارید. این حالت طبیعیه. اگه امکانش هست به مدت زمانی که قراره جایی بمونین حدی مشخص کنین. شاید برنامه شما این طور باشه که بخواهید یک ساعت در مهمانی بمونین و با مردم رفت و امد داشته باشین.

  • اگه نمی تونین مراسم رو ترک کنین در حد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک جای خلوت یا در سرویس بهداشتی تنها بمونین.
  • بعد از کمی تنها ماندن با خودتون دوباره سر حال میشید.

منبع : wikihow

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید