مدیریت اختلاف باید به کاهش اختلافای عاطفی در همه سطوح و حفظ و بهبود مقداری اختلاف لازم و کنترل شده کمک کنه و وضعیت و نگرانیای هردو طرف اختلاف رو درنظر داشته باشه. در قرن گذشته، درباره روشای مدیریت اختلاف تحقیقای زیادی انجام شده. مری پارکر فولت، این روش ها رو در سه دسته تسلط، صلح و یک پارچه سازی (شامل گشودگی، تبادل اطلاعات، جست وجوی گزینه ها و بررسی اختلافات در حل مسئله، به روشی که واسه هردو طرف مقبول باشه) مشخص کرده. اون روشای پرهیز و فرونشانی رو هم واسه مدیریت اختلاف پیشنهاد می کنه. پس از اون رابرت بلیک و جین موتن پنج روش ارائه دادن: زور، عقب نشینی، آروم کردن، صلح و حل مسئله. در این مقاله به سبکای مدیریت اختلاف پرداخته می شه.

 

پرهیز (رهاکردن باخت/برد)

این رفتار هم بزدلانه و هم غیرمشارکتیه. ممکنه مدیر تصور و یا وانمود کنه که هیچ اختلافی وجود نداره و یا نسبت بهش بی توجه باشه. این راه حل زمانی استفاده کرده می شه که اقدام و سعی واسه حل اختلاف خیلی ارزش نداشته باشه. اما این روش در طول زمان، شرایط رو بدتر می کنه. روش پرهیز ممکنه شکل انصراف دیپلماتیک از مسئله، یا تأخیرانداختن راه حل به آینده، یا عقب نشینی از یک موقعیت به خود بگیره. لاک پشت نمادی واسه پرهیز شمرده می شه، چراکه می تونه با فروکردن سر در لاک خود، از هر چیزی دوری و پرهیز کنه.

برابری (تسلیم باخت/برد)

برابری درنقطه ی مقابل رقابت جای میگیره. در این حالت، واسه رفع اختلاف، یکی از طرفا واسه رفع نگرانیای طرف مقابل، منافع و خواستهای خود رو کنار می ذاره و در برابر دیدگاه اون تسلیم و مجبور به پذیرش می شه. بااین حال، بروزدادن زیاد برابری جایگاه تون رو تضعیف می کنه و مانع شنیده شدن نظرتون می شه. این روش زمانی به کار میره که قراره در آینده نزدیک، روش دیگری از روشای پنج گانه انتخاب شه. آفتاب پرست نمادی از روش انطباقه، چون رنگ بدن خود رو با شرایط محیط تغییر می ده.

رقابت (برد/باخت)

رقابت روشی جرئت مندانه و غیرمشارکتیه که فرد منافع خود رو روبروی طرف مقابل قرار می ده. در این روش که روش تسلط هم نامیده می شه، فرد با تموم قوا واسه برنده شدن سعی می کنه. مدیران از این روش واسه اعمال دستورات و خواستهای خود و پیروی بقیه استفاده می کنن. این روش زمانی می تونه استفاده کرده شه که یک طرف در موضع رهبری قرار داره. شیر نماد این روشه چون ابهتش بهش کمک می کنه تا خواستهای خود رو برآورده کنه.

صلح (برد ناچیز/باخت ناچیز)

صلح تا حدی جرئت مندانه و تا حدی مشارکتیه. در این روش، بده بستانای زیادی انجام می شه تا آخرش رضایت دو طرف به دست بیاد، چراکه «یک چیز کم بهتر از هیچ چیزه». صلح بر گفتگو استواره و در فاصله ای برابر از رقابت و برابری قرار میگیره. گورخر رو میشه نماد صلح نامید، چون شاید براش فرقی نداشته باشه که اسب سفید یا اسب سیاه باشه. پس با رفع اختلاف، هردو رنگ رو انتخاب می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   درمان دندان درد کودکان با ۴ روش درمان خونگی 

همکاری (برد/برد)

همکاری همون قدر که جرئت مندانهه، مشارکتی هم هست و نقطه مقابل پرهیز قرار میگیره. این روش که یک پارچه ساز هم نامیده می شه، با کار مشترک بر برآورده ساختن نیازها و نگرانیای اساسی هردو طرف تمرکز می کنه. همکاری، حس مالکیت و تعهد رو در کارکنان تقویت می کنه. این روش بعضی وقتا باعث نیازای جدید دوطرفه هم می شه.

چه جوری میشه اختلافای بین فردی رو کم کرد؟

یک مدیر هیچ وقت نباید به امید ازبین رفتن اختلاف از اون پرهیز کنه، ولی بهتره از مشارکت کنندگان بخواد که اقدامات موردانتظارشان رو از طرف مقابل تشریح کنن. دراین حالت بهتره طرف سومی که مسئول و مدیر مستقیم افراد نیس هم حضور داشته باشه. پیشنهاد می شه که مدیر با افراد درگیر در اختلاف، جداگونه دیدار نکنه. یک مدیر واسه کاهش اختلاف باید این اقدامات رو بکنه:

  • مرور منظم توضیح شغلا: هم زمان با تغییرات، توضیح شغلا هم باید به طور منظم تغییر کنن.
  • با تموم زیردستان خود رابطه برقرار کنین: واسه این منظور در فاصله ها زمانی منظم با اونا دیدار کنین و درباره موفقیتا، مسائل و رقابت هاشون گفت وگو کنین.
  • گزارشای منظم: یک مدیر باید به طور منظم گزارشایی درباره کارکرد زیردستان خود دریافت کنه. در این گزارشا باید به موفقیتا، نیازای فعلی و نقشه های پیش رو اشاره شه.
  • آموزش: هر مدیری باید درخصوص مواردی چون ارتباطات بین فردی، مدیریت اختلاف و واگذاری اختیار، آموزش ببینه.
  • برگزاری جلسات منظم: مدیران باید با برگزاری جلسات منظم، زیردستان رو در جریان موارد و اقدامات جدیدی که انجام شون واسه پیشرفت برنامه های الان ضروریه، بذارن.
  • صندوق پیشنهادات: صندوقی بسازین که کارکنان بتونن به طور ناشناس، پیشنهادهای خود رو به مدیریت ارائه دهند.

عواملی که بر روشای مدیریت اختلاف اثر می ذارن

  • جنسیت: بعضی از ما به خاطر جنسیت، از روشای جرئت مندانه واسه مدیریت اختلاف استفاده می کنیم. شاید بیشتر، مردها به خاطر نوع آموزش شون از این روش استفاده کنن: «همیشه در برابر دیگری ایستادگی کن و اگه لازمه جنگ کن».
  • خودانگاره (معنی از خود): نوع نگاه و احساسی که به خود و نظری که نسبت به بقیه داریم، بر روش برخورد با اختلاف مون با دیگری اثر میذاره.
  • انتظارات: اگه باور داشته باشیم که گروه یا فرد مقابل به دنبال حل تعارضه، ما هم دید مثبتی به حل اون داریم.
  • جایگاه/ قدرت: جایگاه و قدرت طرف مقابل، در انتخاب روش برخورد با اختلاف در ما تأثیرگذار هستش.
  • تجربیات زندگی: با افزایش تجربه و علم، مهارت ما در مورد اختلاف و درک مدیریت اختلاف افزایش پیدا می کنه. این به ما کمک می کنه تا روش مدیریت اختلاف مناسب رو در برخورد با افراد مختلف، انتخاب کنیم.
  • مهارتای ارتباطی: پایه و پایه حل اختلاف و مدیریت اون بر رابطه مؤثر با بقیه استواره. افرادی که از ارتباطات مؤثر بهره می گیرن، میتونن با سهولت و موفقیت بیشتری اختلافا رو حل کنن.




دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید