اوبر شرکت خدمات مسافربری ازطریق گوشیای گوشی موبایل هوشمنده که خدماتی مثل تاکسیا ارائه می کنه. شرکت اوبر از سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرده و به جایگزینی واسه استفاده از تاکسی و بقیه امکانات مسافرت درون شهری تبدیل شده. اما سازوکار اوبر چیه؟ با ما همراه باشین تا با اوبر و نحوه ی کار اون بیشتر آشنا شید.

۱. اوبر؛ شرکتی طبق گوشی موبایل

رانندگان شرکت اوبر گواهی نامه یا مدارک خاصی از این شرکت ندارن؛ اونا فقط از خودروِ خود و با حمایت شرکت اوبر واسه ارائه خدمات مسافربری با کرایه ای ارزون تر استفاده می کنن. تموم ساز و کار این شرکت طبق اینترنت و با گوشی موبایل هوشمند، از راه اپلیکیشن اوبر قابل اجراست. این یعنی لزومی نداره کرایه ی راننده رو نقدا پرداخت کنین یا حتی انعام بدین.

فرق خیلی عالیِ این خدمات با بقیه سرویسای حمل ونقل عادی مثل تاکسیای عادی در اینه که در بین راه، مسافری سوار نمیشه و سرویس به طور اختصاصی در خدمت شما هستش. اوبر طبق فناوری موجود در اپلیکیشنای تلفنای هوشمند، به شما خدمات ارائه می کنه.

شرکت اوبر در ۳۷۷ شهر در سرتاسر دنیا مشغول به فعالیته: توکیو، سیاتل، دبی، لندن، پاریس، مونترال، شیکاگو و… . خدمات اوبر در بیشتر شهرها و مراکز اصلیِ قطار شهری هم موجوده. [می تونین از مراکز خدمات اوبر در ایستگاهای بزرگ مترو استفاده کنین و از اونجا به نقطه دلخواهتون برید.] اوبر مختص بزرگ هرساله و کاربران اون باید ۱۸ سال به بالا باشن.

۲. مراحل کار با اوبر

استفاده از اوبر نسبت به تاکسیای عادی بسیار بیشتره، چون:

  • با نصب اپلیکیشنِ اوبر روی تلفن هوشمند خود و ایجاد حساب کاربری می تونین خیلی راحت از اون استفاده کنین. تموم مراحل پرداخت هم از راه کارتای اعتباری انجام می شه. لازم نیس با خود پول نقد جابه جا کنین.
  • پول-نام-تصویر

  • واسه سفارش سرویس لازم نیس حتما از راه اپلیکیشن عمل کنین؛ شناسایی موقعیت مکانی و سفارش راه با GPS از راه سایت یا پیامک هم مقدوره.
  • اوبر به شما آگاهی می ده که واسه رسیدن سرویس، چقدر باید در انتظار باشین. این مدت زمان در مراکز اصلی شهرها، معمولا ۳ تا ۱۰ دقیقهه.
  • اوبر بعد از رسیدن سرویس به شما آگاهی رسانی می کنه و مشخصات خودرو و صاحب اونو به همراه تصویر براتون ارسال می کنه.
  • پس از سوارشدن، می تونین کرایه رو به طور اختیاری با کاربر دیگری که هم راه شماس، به شکل اشتراکی بدین.
  • لازم نیس پول نقدی به راننده پرداخت کنین؛ همه چیز ازطریق کارتای بانکی پیش میره.
  • بعد از رسیدن به مقصد می تونین به مواردی چون ادب راننده و ایمنی و تمیزی خودرو امتیاز بدین. این امتیازبندی از ۱تا۵ه.

چیزی که شرکت اوبر در نظر داره، ارائه خدمات به مشتری و تأمین آسایش اوست. البته توجه به واکنش مشتریان و پیگیری موارد مربوط به اونم در دستور کار شرکته.

۳. دلیل محبوبیت اوبر

۳ عامل مهم محبوبیت اوبر در این موارد خلاصه می شه: قیمت مناسب، کیفیت استاندارد و آسایشی که به مسافران می بخشه. البته این محبوبیت، دسته دیگری از افراد رو خیلی خوشحال نمی کنه؛ بله، همون طورکه میشه حدس زد، رانندگان تاکسی باوجود اوبر ۵۰درصد کاهش درآمد داشتن و طبیعیه که خیلی خوشحال نباشن.

در مقابل، مردم دلیل این استقبال رو رانندگان مؤدب و هم خودروهای تمیزتر و جدیدتر میدونن. امکان پرداخت کرایه به شکل غیرمستقیم به راننده و سرو کله نزدن با رانندگان واسه این قضیه هم از بقیه جذابیتای اوبر واسه مسافرانه.

هزینه اوبر از تاکسیای معمولی کمتره، چون هزینه های سربار در شرکتای تاکسی رانی در اوبر وجود نداره و این خود رو در کاهش کرایه نشون می ده. و البته وجود شرکت اوبر، شرکتای تاکسی رانی رو خیلی تهدید می کنه.

۴. اوبر؛ ۲۵ تا ۵۰درصد ارزون تر

ساعت سرویس و شهر محل تردد، باعث ایجاد اختلاف کمی در قیمت اوبر می شه. باوجوداین، بازم استفاده از سرویسای اوبر مقرون به صرفه تر از بقیه خدمات تاکسی رانیه. اما لازمه بدونین در زمانای خاصی مثل شب کریسمس یا مسابقات ورزشی، هزینه سفر ۲تا۵ برابر بیشتر می شه که موقته. گذشته ازاینها، رانندگان عادی توقع دارن برابر ۱۵درصد کرایه، انعام بگیرن، ولی این مسئله در بین رانندگان اوبر جایی نداره.

۵. اوبر؛ سریع تر از بقیه سرویسا

به دلیل جذابیت اوبر واسه رانندگان مختلف و همکاری اونا با این سامانه، همیشه رانندگان زیادی در دسترس مسافران مشغول به خدمت ان. درنتیجه خیلی زود به خواسته مشتریان جواب داده می شه. به دلیل رانندگان اوبر، در حدود ۳تا۱۰ دقیقه طول می کشه تا اونا خود رو به مسافران برسانند. اما این زمان واسه تاکسیای عادی معمولا ۳۰ تا ۴۵ دقیقهه.

رانندگان اوبر در آخر هر سفر از مشتریان امتیاز می گیرن و همین باعث می شه بیشتر مواظب رفتار و رانندگی خود باشن. مسافران اوبر بیشتر از هر چیز از نحوه ی پرداخت کرایه و زمان کم ارائه خدمت رضایت دارن.

۶. پیشنهادهای جور واجور اوبر

اوبر سرویسای متنوعی واسه مسافران جفت و جور کرده: از سفرهای انفرادی و گروهی تا پیشنهاد سرویس با خودروهایی لوکس و باشکوه مثل لیموزین. اوبر ۵ سرویس ارائه می ده:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معنی رهبری سخاوتمندانه و راهکارهای واسه پرورش روحیه سخاوتمندی "

  • «اوبر ایکس» ارزون ترین و عادی ترین سرویس اوبره. این سرویس با استفاده از خودروهای معمولی ارائه می شه و تا ۴ سرنشین می تونن از اون استفاده کنن. کرایه ی این سرویس معمولا نصف هزینه تاکسیای معمولیه و مدل خودروها باید از سال ۲۰۰۰ میلادی به بالا باشن.
  • «اوبر پول» در بعضی شهرها در دسترسه و با اون می تونین با کاربر و مسافر دیگر اوبر که با شمام مسیره، به طور اشتراکی از سرویس استفاده کنین و هزینه رو با هم نصف کنین.
  • «اوبر ایکس.ال» سرویس دیگریه که واسه بیشتر از ۴ نفر ارائه می شه و وَن یا بقیه خودروهای بزرگ تر رو در اختیار مسافران قرار می ده. این سرویس، از اوبر ایکس گران تره.
  • «اوبر سلکت» سرویس لوکس و تجملاتی این شرکته و با استفاده از خودروهای معروف و گران قیمتی مثل بی.ام.دبلیو یا مرسدس بنز، تا حدود ۴ مسافر رو با دریافت هزینه بالاتر جابه جا می کنه.
  • «اوبر بلک» هم از سرویسای بسیار ویژه ی این شرکته که با لیموزین به سراغ مسافران عزیز میره.

۷. امکان امتیازدهی به راننده

یکی از فواید سرویسای اوبر نظارت بر کار رانندگانه. در آخر هر سفر، مسافران به رانندها امتیازی از ۱تا۵ میدن و واسه همین رانندها به ایمنی و نظافت خودرو و ایجاد تجربه ای دلپذیر واسه مسافران اهمیت زیادی میدن. اوبر در هر شهر معیارها و استانداردهای خاص خود رو واسه امتیازدهی به رانندگان در نظر میگیره. هر راننده به محض کسب امتیازاتی زیر حد ملاک، کنار گذاشته می شه.

همون طورکه نشونه، این امتیازدهی انگیزه خوبی واسه کارکرد بهتر رانندگان ایجاد کرده.

۸. امکان امتیازدهی به مسافران

رانندهای اوبر هم مثل مسافران، حق امتیازدهی دارن. بعد از خروج مسافران از خودرو، راننده هم به مسافران امتیاز می ده. این امتیازدهی موجب مدیریت بهتر کاربران و مسافرانی می شه که ادب رو رعایت نمی کنن یا هنگام استفاده از این خدمات، حال مناسبی ندارن، مثل افراد مست یا افراد خشن و بداخلاق.

امتیاز مسافران هم اگه از حدی کمتر شه، اوبر امکان استفاده از این سرویس رو از دسترس اونا خارج می کنن.

۹. امکان توجه امتیازات

مسافران می تونن امتیازات به دست اومده شون رو مشاهده کنن. این گزینه در اپلیکیشن، واسه تشویق مسافران به رفتارهایی بهتر مثل محکم نبستن در خودرو و… در اختیار اونا قرار گرفته.

۱۰. اوبر؛ شرکتی مجازی با رانندگانی به عنوان پیمانکار

یکی از دلایل کرایهای ارزون تر اوبر، تموم وقت نبودن کار رانندگان و درنتیجه پرداخت نکردن حقوق و امتیازات دائمی به آنهاست. در سال ۲۰۱۵، یکی از قضات کالیفرنیا به این مسئله اعتراض کرد. اون به فکر بود رانندگان اوبر هم مثل کارمندان بقیه شرکتا هستن و باید امتیازات و بیمه و… دریافت کنن.

این تصمیم ازجمله مقرراتیه که در بعضی شهرها پذیرفته نشده. البته کمی رقابت برانگیر و سخته، چون امتیاز سهولت مراحل در اوبر، به دلیل همکاری با رانندگان مختلف و زیاد به شکل نیمه وقته. پرداخت حقوق و امتیازات مثل شرکتای عادی، هزینه زیادی بر اوبر مجبور می کنن.

۱۱. سهولت کار در اوبر

در شهرهای بزرگ، رانندگان تاکسی ماهانه ۵۰۰تا۱۲۰۰ دلار به شرکت مادر و سرپرست خود می پرازن. این هزینه شامل خدمات اجرایی و اعزام سرویس و مالیاتیه که شرکت تاکسی رانی از رانندگان خود دریافت می کنه.

اما اوبر هیچ یک از این هزینه های ماهانه رو از رانندگان دریافت نمی کنه. این، دلیل تمایل تعداد خیلی از رانندگان به عضویت در این سرویسه. واسه همکاری با اوبر کافیه: ۲۱ سالتون تموم شده باشه، هیچ سوءپیشینه ای نداشته باشین، خودرویی با عمر بیشترین حد ۱۰ سال داشته باشین و ۵۰ دلار پول نقد در اختیارتون باشه.

بعد از خواسته همکاری، اوبر مواردی رو بررسی می کنه، مثلا اینکه: اجازه قانونیِ رانندگی در شهر داشته باشین، دست کم از بیمه ای با حمایتای حداقلی بهره مند باشین، گواهی نامه داشته باشین و خودروتان سالم و دارای ۴ در باشه.

۵۰ دلاری که واسه شروع کار نیازه، هزینه معاینه ی فنی خودرو از دید کارشناسانه. سابقه شمام در ۷ پارسال بررسی می شه تا نکنه رانندگی در حالت مستی، سرعت زیاد و… در پرونده تون وجود داشته باشه.

پس هرکی سابقه کیفری نداشته باشه و البته صاحب خودرویی سالم هم باشه مطمئن باشه که می تونه با اوبر همکاری کنه.

۱۲. رقبای اوبر

شرکتای معروف دیگری هم مثل اوبر خدمات ارائه می کنن، مثل: لیفت (Lyft)، کرب (Curb)، هِیلو (Hailo) و سایدکار (Sidecar).

۱۳. جنجالا درباره اوبر

اوبر مدل کسب وکاری فوق العاده: یه قدم خلاقانه در شکستن انحصار موجود در فعالیت شرکتای تاکسی رانی. اوبر امکان ایجاد تجربه ای دلپذیر بدون نگرانی ی پرداخت کرایه و انعام رو واسه مشتریان جفت و جور کرده.

چالشی که اوبر با اون روبه روست، جلب اعتماد مراجع قانونی و شهرداریه. برخلاف علاقه مشتریان به اوبر، راضی نگه داشتن مراجعِ نام برده کمی سخته. باید با احتیاط به خرج دادن در راه حلای بازاریابی و جواب گویی مناسب به ذی نفعان، شرایط رو به درستی مدیریت کرد.

منبع : lifewire.com

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید