پایان نامه ها و مقالات

منبع پایان نامه ارشد درباره امام صادق

دانلود پایان نامه

هم که این دو طرف که حق بین آن دو مردّد است با هم توافق داشته باشند، ادّعا و انکار دیگر افراد در این موضوع نقشى ندارد.
دلیل دوم اقرار است چون هر دو اقرار کرده‌اند، اقرار هم نافذ است، زوجیت اثبات مى‌شود.251وهم چنین ابو بصیر گوید به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: مردى را با زنى در خانه‌اى دستگیر کردند و زن اظهار کرد من همسر اویم و مرد گفت من شوهر او هستم، حضرت فرمود: چه بسا مردى این چنین را که نزد من آرند و من تصدیق او کنم، و چه بسا شخصى را آورند که حدّش زنم. “یعنى تا ثابت نشود که آن دو اجنبى هستند نمى‌توان آنان را مجرم دانست، و افعال مسلمین را باید حمل بر صحّت کرد”. 252
یا هرگاه مردی با زنى ازدواج کند و کسى بگوید: “آن زن شوهر داشته است”. ولى خود زن بگوید: “شوهر نداشته‌ام”. و شرعاً هم ثابت نشود، باید حرف زن را قبول کرد؛ ولى اگر فرد مورد اعتمادى تصدیق کند که شوهر داشته، احتیاط واجب آن است که او را طلاق دهد.253
هر گاه زنى ادعا کند که در یک ماه سه حیض دیده‌ام و عدّه‌ام سرآمده است آیا مى‌شنوند از او ” و قال امیر المؤمنین صلوات الله? علیه فى امرأه ادّعت انّها حاضت فى شهر واحد ثلاث حیض انّه تسأل نسوه من بطانتها هل کان حیضها فیما مضى على ما ادّعت؟ فان شهدن صدّقت و الّا فهى کاذبه” و بسند صحیح از عبد الله بن مغیره از سکونى از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه منقولست که حضرت امیر المؤمنین صلوات الله علیه فرمودند که هر گاه زنى ادعا کند که در یک ماه سه حیض دیده‌ام و عدّه‌ام سرآمده‌ است آیا مى‌شنوند از او؟ حضرت صلوات الله علیه فرمودند که از زنانى که با آن زن معاشرت باطنى دارند سؤال مى‌کنند که آیا پیش از این هم چنین بوده که در یک ماه سه حیض دیده باشد اگر زنان شهادت بدهند تصدیقش مى‌کنند وگرنه دروغ مى‌گوید.
و این حدیث بحسب ظاهر مخالف ظاهر آیه است که خداوند فرموده است که
” وَلایَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ یَکْتُمْنَ ما خَلَقَ الله فِی أَرحامِهِنَّ “254یعنى کتمان نکنند زنان چیزى را که خداوند در رحمهاى ایشان آفریده است و اگر سخن ایشان مسموع نباشد نهى از کتمان بحسب ظاهر بى‌فایده است. و هم چنین در حدیث صحیح از حضرت امام محمد باقر صلوات الله علیه وارد شده است که عده و حیضش متعلق است به زنان، و گفته ایشان در آن مسموع است، و ادعاى ایشان مصدقست پس حمل مى‌باید کرد که مستحب است تفحص در صورتى که آن زن متهم باشد به کذب.
احتمال دارد که حضرت موافق واقع فرموده باشند که او کاذبست پس ممکن است که کاذب باشد و باید سخنش را تصدیق کرد مثل فواحش که علم عادى هست که ایشان عده نمى‌دارند اگر گویند که ما عده مى‌داریم تصدیق باید کرد.و هم چنین اگر مردى را با زنى در یک لحاف ببینیم و بگوید که زن منست و علم عادى به کذب او داشته باشیم بحسب ظاهر شرع تصدیق مى‌باید کرد بلکه اگر ادعا نکنند جایز نیست ظن بد به مسلمانان بردن هر چند بحسب واقع چنین نباشد. 255
اگر مردی در اینکه زن در عده است یا نه شک کند، حکم به عدم آن مى‌شود‌ و تزویج او برایش جایز است و جستجواز حال زن بر او واجب نمى‌باشد. و همچنین اگر در انقضاى عده‌اش شک نماید و زن خبر دهد که گذشته است، پس تصدیق مى‌شود و تزویج او جایز مى‌باشد.256
اگر زن بگوید عدّه‌ام تمام شده، با دو شرط از او قبول مى‌شود: اوّل: آن که مورد تهمت نباشد دوم: از طلاق یا مردن شوهرش به قدرى گذشته باشد که در آن مدّت، تمام شدن عدّه ممکن باشد.
(1) خوئى، فاضل، تبریزى: بنا بر احتیاط ..

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مقاله رایگان با موضوعحافظه فعال، حافظه کوتاه مدت، کودکان مبتلا، استان لرستان

دیدگاهتان را بنویسید