10 فایده پیاز واسه سلامتی

هممون روزانه پیاز مصرف می کنیم. اما شاید توجه چندانی به خواص اون نداشته باشیم. امروز در مورد فواید مثال زدنی اون صحبت می کنیم تا با آگاهی به سمت این ماده غذایی به درد بخور برید.

فاطمه مهدی پور – بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مقابله با تشکیل لختهای خونی خطرناک

براساس یافته های پژوهشی که در Journal of Clinical Investigation به چاپ رسیده، یکی از ترکیبات پیاز و سیب به نام روتین مانع از تشکیل لختهای خونی می شه. روتین مانع از تجمع پلاکتا و هم اینکه مانع از تشکیل فیبرین در عروق می شه که هر دو در تشکیل لخته نقش دارن.

پیاز دشمن سرطان

محققان دانشگاه کرنل با مقایسه اثرات پیازچه روی رشد سلولا و رادیکالای آزاد فهمیدن که این سبزی در مقایسه با 10 نوع دیگه پیاز اثر آنتی اکسیدانی بیشتری داره و در مقابله با سلولای سرطانی کبد موثره. پس پیشنهاد می شه از مصرف پیازچه غافل نشید.

پیاز پر از اسیدفولیک

اسیدفولیک واسه کارکرد مغز و سلامت روحی لازمه. نصف لیوان پیاز سبز 9 درصد نیاز روزانه به این ویتامین رو تأمین می کنه.

پیاز دوست استخوانا

پیاز مثل سیب و توتا منبع خوب کرستینه که خواص آنتی اکسیدانی داره. یافته های پژوهشی که در دانشگاه یوتاه انجام شده نشون میده کرستین باعث کاهش فشار خون بالا می شه

یافته های پژوهشای محققان دانشگاه کارولینای جنوبی نشون میده تراکم استخوانی خانمایی که روزانه یه بار پیاز مصرف می کنن 5 درصد بیشتر از خانوم هاییه که اندازه مصرفشون یه بار در ماهه. خطر بروز شکستگی ران در خانمای مصرف کنن پیاز 20 درصد کمتره.

پیاز واسه کم شدن نشونه های قبل از قاعدگی

به نظر محققان آمریکایی خانمایی که تغذیه اونا پر از منگنزه کمتر از مشکلات اخلاق و دل دردهای به وجود اومده به وسیله قاعدگی رنج می برن.

پیاز واسه کاهش فشار خون بالا

پیاز مثل سیب و توتا منبع خوب کرستینه که خواص آنتی اکسیدانی داره. یافته های پژوهشی که در دانشگاه یوتاه انجام شده نشون میده کرستین باعث کاهش فشار خون بالا می شه. این ترکیب از جداره عروق مراقبت می کنه. در نتیجه خطر بیماریای قلبی عروقی رو هم کم می کنه

پیاز کم کالری

پیاز خیلی کم کالریه. هر یک عدد پیاز متوسط 44 کالری داره.

پیاز منبع فیبرها

پیاز هم اینکه منبع خوب فیبرهاه. یه عدد پیاز متوسط 1.9 گرم فیبر وارد بدن می کنه.

پیاز منبع ویتامین C

هر 100 گرم پیاز حدود 12 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C رو تأمین می کنه. باید بدونین که هر یک عدد پیاز متوسط تأمین کننده حدود 13 درصد نیاز روزانه ما به این ویتامین حساب می شه.

پیاز منبع سلنیوم

پیاز منبع خوب سلنیومه. این ماده خواص ضدسرطانی قوی داره. البته محققان بر این عقیده هستن که واسه تائید این خاصیت پیاز نیاز به بررسیای بیشتری داره اما در هر حال پیشنهاد می شه از مصرف روزانه این ماده غذایی به درد بخور غافل نباشین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *